12 timer allerede fra 2014

UDDANNELSE – Universitetsledelsens bebudede minimumsgaranti af undervisningstimer fremskyndes. Minimumstimetallet på bacheloruddannelserne hæves til 12 timer allerede fra 2014 - og ikke først fra 2016, som rektoratet ellers tidligere har meldt ud. En sejr for de studerende, lyder det fra Studenterrådet.

KUs studerende får mere at se til. Og det snarere end først planlagt.

Rektor Ralf Hemmingsen meddelte for nyligt, at universitetets ledelse havde besluttet at opgradere antallet af undervisningstimer og indføre en minimumsgaranti for undervisning:
Fra 2013 skulle alle KU-studerende på en bachelorudannelse være garanteret et minimum på otte undervisningstimer om ugen – hvilket per 2016 skulle forhøjes til 12.

Men nu fremskyndes beslutningen sådan, at minimumstimetallet på 12 timer om ugen allerede indføres i 2014. Det meddelte rektor Ralf Hemmingsen på et dialogforum fredag den 30. marts.

Studenterrådet: ’Enormt fedt’

Studenterrådet har tidligere været på banen med forslaget om at fremskynde minimumsgarantien på 12 ugentlige undervisningstimer til 2014. Og derfor bliver rektors udmelding også modtaget med glæde hos Studenterrådets formand Bjarke Lindemann Jepsen, der betegner beslutningen, som ’en stor sejr for de studerende’.

Til Studenterrådets hjemmeside siger Bjarke Lindemann Jepsen:

»Det er enormt fedt, at universitets ledelse har forståelse for, at det er nu, vi skal sætte ind, hvis vi skal sikre en fornuftig uddannelseskvalitet.«

Men studenterrådets formand advarer mod, at uddannelser, der allerede nu ligger over minimumsgrænsen, reducerer undervisningsmængden:

»Minimumstimetal er en del af rektoratets kvalitetsløft. Derfor vil jeg ikke se, at nogle uddannelser sænker timetallet, hvis de har et højt et i forvejen. KU har brug for et enormt kvalitetsløft af vores uddannelser, så det er ikke i orden at lave større hold som økonomisk kompensation for flere timer.«

Rektor: ’Det kan blive aktuelt at flytte rundt på ressourcerne’.

nicklas.lund@adm.ku.dk