Politik

Velkommen til dit nye job. Jeg håber, du vil hade det. Bare engang imellem

LEDER - Uniavisens redaktør Dennis Christiansen byder kommende rektor Henrik C. Wegener velkommen i en leder i Uniavisen, 25. november 2016.

KØBENHAVNS UNIVERSITET får en ny rektor, når nuværende prorektor på DTU Henrik C. Wegener tager over fra Ralf Hemmingsen til marts næste år.

DEN NYE CHEF er uddannet mikrobiolog fra den gamle Landbohøjskole og kommer med solid erfaring som både forsker og leder i universitetsverden.

DET SPÆNDENDE bliver at se, hvordan han vil tackle den spraglede uni-virkelighed, der møder ham på KU.

FOR SAMMENLIGNET MED DTU er der næppe tvivl om, at KU er en mere spraglet størrelse – nogle ville måske endda sige pletvis kaotisk. Én ting er, at der større er indbyrdes forskelle mellem uddannelserne og forskningen på Teologi, Medicin, Jura, SCIENCE, Humaniora og SUND, end der er mellem DTU’s institutter og centre.

»Vi arbejder og studerer trods alt på et sted, hvis bureaukrati på et tidspunkt var så berygtet, at det fik sin egen Facebookside«

NOGET ANDET ER KU’s flere hundrede år lange tradition for fri og uregerlig debat. Det gennemsyrer KU, at det kun er gennem kritisk refleksion og åben debat, vi opnår den viden, der flytter os som mennesker og som samfund. Og det gennemsyrer også universitetet, at den kritiske refleksion ikke begrænser sig til forskningsområder, men også til den måde universitet bliver ledet på.

HENRIK C. WEGENER vil blive chef for medarbejdere, der hjertens gerne vil dele deres holdning til hans arbejde med både ham, deres kolleger, Gud og hvermand. Det ligger i deres dna, det ligger i KU’s dna, for det er sådan, vi bliver klogere.

JEG KAN KUN forestille mig, hvor frustrerende det kan være at skulle stå i spidsen for en så autonom, anarkistisk, besværlig, vidunderlig, inspirerende og til tider møgirriterende organisme. Det må være fristerende at rydde grundigt op, ensrette og få arbejdsro.

MEN DET VIL være en katastrofe.

»Henrik C. Wegener vil blive chef for medarbejdere, der hjertens gerne vil dele deres holdning til hans arbejde med både ham, deres kolleger, Gud og hvermand«

DON’T GET ME WRONG. Lidt oprydning vil næppe skade. Vi arbejder og studerer trods alt på et sted, hvis bureaukrati på et tidspunkt var så berygtet, at det fik sin egen Facebookside.

MEN HVIS HENRIK WEGENER om fem år, når han en fredag aften går hjem fra kontoret, tænker: »Sikke en fredelig, balladefri måned,« så er noget gået helt galt. Hvis han ikke mindst én gang i løbet af måneden har haft lyst til tag hænderne op til hovedet og råbe »HVORFOR? KÆRE GUD, HVORFOR?!!!«, fordi en, to eller ti forskere har kritiseret hans beslutninger i en kronik, eller fordi to fakulteter har tolket samme budskab på forskellige måder, så er oprydningen gået for vidt.

SÅ VELKOMMEN dit nye job på KU, Henrik C. Wegener. Jeg håber, at du – bare engang imellem – vil hade det.

dennis.christiansen@adm.ku.dk