Unge vælger stadig uddannelse ud fra forældres baggrund

ØVRIGE MEDIER - Unge vælger stadig uddannelse ud fra forældres baggrund - Universiteter skal spare på undervisningen - Bedre nødhjælpsmad på vej til verdens underernærede børn.

Unge vælger stadig uddannelse ud fra forældres baggrund

De unges valg af studieretning afhænger af deres sociale klasse, skriver Københavns Universitet (KU) på ku.dk. Forskere fra universitetet konkluderer således i en ny undersøgelse, at unge fra arbejderklassen vælger uddannelser med en klar jobprofil og høj indkomst, mens højtuddannede forældres unge vælger prestigefyldte og idéstærke uddannelser.

Universiteter skal spare på undervisningen

Både hos de studerende og hos Dansk Industri (DI) vokser bekymringen over, om der er sat penge nok af til undervisningen på de videregående uddannelser. Der ser således ud til samlet set at blive 140 millioner kroner mindre at lave undervisning for, fordi regeringen sparer på det beløb, universiteterne får per studerende i finanslovsforslaget for næste år, skriver politiken.dk. Det sker samtidig med, at der i år er lukket flere studerende ind end nogensinde før.

Bedre nødhjælpsmad på vej til verdens underernærede børn

12 forskellige slags nødhjælpsmad målrettet de 33 millioner af verdens sultende børn, der lider under moderat underernæring. Det er, hvad forskere fra KU har udviklet i et tæt samarbejde med Læger Uden Grænser, skriver ku.dk. Et problem har været, at den nødhjælpsmad, børnene får i dag, enten er baseret på gamle standarder for voksne eller kun er tiltænkt børn med svær underernæring.

anfj@adm.ku.dk