Ulla Tørnæs i samråd: Jeg ville aldrig have kaldt universiteterne k***fede

SAMRÅD - Den nye uddannelsesminister ville ikke bruge K-ordet i sit første samråd med en kritisk opposition. Hun kaldte regeringens besparelser på viden for »kloge« og nægtede at garantere småfagenes overlevelse.

I slutningen af februar banede en ministerrokade vejen for Venstre-politiker Ulla Tørnæs’ comeback på Christiansborg som ny uddannelses- og forskningsminister.

Tirsdag eftermiddag den 15. marts stod den nye minister så for første gang ansigt til ansigt med oppositionen, der i et samråd forlangte svar på, om universiteterne i lyset af besparelser på 8,7 milliarder kan opretholde kvalitet i undervisning og forskning.

Samrådet bar særligt præg af besparelser og fyringer på Københavns Universitet, da Jacob Mark fra SF i forberedelsen havde inddraget studerende fra KU til at stille spørgsmål til ministeren.

Brugte ikke K-ordet

Tørnæs’ forgænger i ministerstolen, Esben Lunde Larsen, blev både kendt og kritiseret for at have kaldt de videregående uddannelser for kornfede, men på samrådet slog Ulla Tørnæs fast, at hun ikke er fan af ordvalget:

»Jeg ville ikke have brugt udtrykket om nogen dele af den offentlige sektor,« sagde ministeren og undgik med snilde selv at tage det udskældte ord i sin mund.

Om besparelserne på uddannelse og forskning tydeliggjorde Ulla Tørnæs flere gange, at hun står på mål for sidste efterårs finanslov.

»Der er behov for modernisering og effektivisering i uddannelsessektoren,« sagde hun og kaldte beslutningen om besparelser for »klog og fornuftig.«

KU har prioriteret klogt

Jacob Mark (SF) spurgte til ministerens holdninger til fyringer, mindre feedback og en mulig lukning af flere småfag på Københavns Universitet.

»Jeg hverken kan endsige vil udstede en garanti for, at de små uddannelser ikke lukker,« Ulla Tørnæs

»KU har valgt at foretage en langsigtet prioritering af deres udgifter. Det synes jeg er en klog beslutning. KU’s ledelse løfter ansvaret og tager samtidig hensyn til kerneopgaverne forskning og uddannelse,« sagde hun og tilføjede, at hun som politiker sætter rammerne for besparelserne, mens KU selv har ansvaret for at prioritere klogest muligt.

Vil ikke garantere småfagenes overlevelse

Et tilbagevendende tema på samrådet var de lukningstruede småfag.

KU annoncerede i starten af 2016, at man for at spare 100 millioner kroner midlertidigt lukker for optaget på 13 bachelor-uddannelser, herunder Klassisk Græsk, Indienstudier og Tyrkisk.

I disse dage overvejer ledelsen på universitetet om nogle uddannelser skal lukke permanent, men det får ikke den nye minister til at ryste på hånden.

»Jeg hverken kan endsige vil udstede en garanti for, at de små uddannelser ikke lukker,« sagde Ulla Tørnæs.

I stedet foreslog hun, at man kan få de mørke skyer over lukningstruede uddannelser til at forsvinde ved at samarbejde på tværs af universiteterne og sammenlægge fag.

Nyt bevillingssystem på vej

De mange kritiske spørgsmål fra oppositionen gjorde det ikke lettere at blive klog på, hvad udnævnelsen af Ulla Tørnæs konkret betyder af ændringer i V-regeringens politik. Dog gav ministeren et par smagsprøver på, hvad der skal definere det nye bevillingssystem (der skal erstatte taxameter-systemet) vil blive indrettet.

»Vi har i de seneste 15-20 år haft alt for meget fokus på kvantitet frem for at sikre kvalitet i uddannelserne.« Ulla Tørnæs

Både kvalitet og relevans på arbejdsmarkedet bliver centrale faktorer, sagde ministeren, der gerne ser, at fokus i fremtiden er på indholdet i uddannelserne:

»Vi skal se på andre elementer end færdiggørelse. Vi har i de seneste 15-20 år haft alt for meget fokus på kvantitet frem for at sikre kvalitet i uddannelserne.«

Ulla Tørnæs sagde ikke, hvad den øgede kvalitet skulle bestå i, eller hvordan den skulle opnås.

arn@adm.ku.dk