Uddannelsesministeren – Nu handler det om at hjælpe de studerende, der er i klemme

SUPPLERING - Sofie Carsten Nielsen har indkaldt forligskredsen bag fremdriftsreformen til møde fredag for at finde en løsning for de studerende, der er blevet vejledt forkert om muligheden for at tage suppleringsfag.

600 studerende alene på Københavns Universitet har inden sommerferien fået at vide af studievejledningen, at de kunne supplere deres bachelor for at komme ind på den kandidatuddannelse, de drømte om.

Det er ikke længere muligt på grund af fremdriftsreformen, så nu risikerer de at komme i klemme, når der er ansøgningsfrist i næste uge.

Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) er dog villig til at finde en løsning hurtig og har derfor indkaldt forligskredsen bag fremdriftsreformen til møde fredag den 24. oktober.

»Det må løses akut, så de studerende, der er i klemme, kan komme videre med deres uddannelse,« siger hun.

Kendte ikke omfanget

Ifølge ledelsen på Københavns Universitet advarede man forgæves ministeren om problemet allerede i sommer, men Sofie Carsten Nielsen fastholder, at hun først blev gjort opmærksom på problemets omfang i sidste uge.

Ministeriet skulle først have kortlagt, hvilken vejledning universiteterne havde givet, og hvor mange studerende, der havde fået forkerte oplysninger.

»Universiteterne burde have ændret deres vejledning noget tidligere, men nu handler det ikke om at skyde på hinanden, men om at hjælpe de studerende,« siger hun.

Cirkus skal stoppes

Sofie Carsten Nielsen siger, at reglerne ligger fast, og det derfor ikke igen bliver muligt at supplere mellem bacheloren og kandidaten.

Der havde udviklet sig en uheldig praksis på universiteterne, der gjorde, at suppleringen havde fået et for stort et omfang, så mange studerende blev forsinket i studierne, mener forligspartierne.

»Et bredt flertal er enige om at afskaffe det suppleringscirkus, som mange studerende har siddet fast i,« siger uddannelsesministeren

Universiteterne skal i stedet udarbejde nye adgangs- og optagelsesregler til deres kandidatuddannelser.

clba@adm.ku.dk