Superplacering til KU må ikke blive en sovepude

ØVRIGE MEDIER - Superplacering til KU må ikke blive en sovepude - Studerende forsøgte at besætte skole på Nørrebro - Her er verdens bedste universiteter - Unge ser stort på ranglister, når de skal vælge universitet - Bertel Haarder undsiger uddannelsesmål - Byggeskat hæmmer KU - Universitetsansatte, foren jer!

Superplacering til KU må ikke blive en sovepude

Berlingske kan i avisens leder godt sige tillykke til KU for placeringen som Nordens bedste universitet ifølge det velansete QS World University Rankings, men lederen drypper også lidt malurt i bægeret ved at skrive, at det ikke er det samme som at sige, at alt er godt. Lederen skriver blandt andet om det stigende antal studerende, der betaler for ekstra privatundervisning, og at det ville være bedre, hvis uddannelsesminister Morten Østergaard (R) ville give universiteterne mere frihed i stedet for at give dem mere bureaukrati.

Studerende forsøgte at besætte skole på Nørrebro

En gruppe studerende brød tirsdag klokken 18 døren op til Havremarkens skole på Nørrebro for at omdanne den til et kollegium, hvor de kunne bo. De holdt ‘kollegiet’ i en halv time, inden politiet ryddede stedet. De studerende, der ikke havde forbindelse til studenterrådene, gjorde det for at protestere mod manglen på billige i boliger i København; en mangel de studerende kalder akut. Det skriver Politiken.

Her er verdens bedste universiteter

Berlingske har begået en billedrække med fotos af nogle af verdens bedste universiteter, herunder Københavns Universitet (KU) der ligger på en 45. plads på seneste rangliste fra Quacquarelli Symonds. KU kan nu prale af at være det bedste universitet i Norden. I øvrigt finder man inden for top-10 udelukkende amerikanske og britiske universiteter. Og så er det et rent teknisk universitet, Massachusetts Institute of Technology (MIT), som er verdens bedste.

Unge ser stort på ranglister, når de skal vælge universitet

De studerende er ligeglade med, om KU ligger som nummer 45 på en international rangliste over verdens bedste universiteter. Det hævder Jakob Ruggaard, formand for Danske Studerendes Fællesråd, ifølge dr.dk.

Bertel Haarder undsiger uddannelsesmål

Tidligere undervisningsminister Bertel Haarder (V) vil ikke længere være med til at bakke op om regeringens målsætning om, at 60 procent af Danmarks ungdom skal have en videregående uddannelse. Han siger til altinget.dk, at det var en forkvaklet holdning fra 00’erne om, at vi i Danmark i fremtiden ikke skulle have så meget produktion, men at vi bare skulle være kreative, der har ført os på vildspor, og at det især er de Radikale, der står bag den tankegang.

Byggeskat hæmmer KU

Regeringen holder godt nok et pænt økonomisk niveau for universiteterne, men en skjult byggeskat udhuler KU’s økonomi. Det skriver KU’s rektor Ralf Hemmingsen og universitetsdirektør Jørgen Honoré i et indlæg i Politiken. Problemet er, at i dag bliver de såkaldte huslejepenge ikke ført tilbage til universiteterne, men ender i finansministeriets kasse, og det svarer til, at hunden æder af sin egen hale, skriver de to debattører.
Politiken, Kultur, side 7, onsdag 11. september 2013

Universitetsansatte, foren jer!

Ualmindelig bovlamme. Det er dommen over de universitetsansattes manglende reaktion på de drastiske forandringer, der har fundet sted på de danske universiteter i de senere år. Den falder i en kommentar skrevet af Jens Peter Thomsen, der er adjunkt i uddannelsessociologi ved KU. Han har hverken som mission at fryde sig eller at græmme sig over forandringerne. Hans pointe er, at forandringerne er sket stort set uden kollektive meningstilkendegivelser fra de universitetsansatte selv, og det fører bare til nye problemer. Fx mener han, at der nu er en mangel på en samlet interesseorganisation på universiteterne, og så kan man ikke forvente, at den store gruppe af løst ansatte vil ytre sig.
Information, 1. sektion, side 13, onsdag 11. september 2013

anfj@adm.ku.dk