Sund afviser blankt Penkowas kritik

RANSAGNING - Milena Penkowas påstand om, at Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet har ladet tilfældige rode rundt i og flytte hendes arkiv, og at hun ikke har fået mulighed for at medvirke ved flytningen, er ikke korrekt, siger fakultetsdirektøren.

Fakultetsdirektør Arnold Boon fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (Sund) står uforstående over for Milena Penkowas påstande om, at der ikke er styr på, hvem der har haft adgang til hendes arkiv, hvor de forskellige dele er endt, og at hun ikke er blevet bedt om at bidrage til opklaringsprocessen ved gennemgangen af arkivet.

»Vi orienterede Milena Penkowa og hendes advokat om, at vi ville flytte, registrere og katalogisere hendes materiale. Vi opfordrede direkte til, at hun og hendes advokat var til stede under flytningen. Men trods flere påmindelser med mere end en måneds mellemrum fik vi aldrig svar. Så meget desto mere undrer jeg mig over, at hun nu pludselig rejser kritik,« siger Arnold Boon.

Skudt ved siden af

Også hendes påstand om, at situationen omkring hendes arkiv skulle være typisk for den ’groteske måde’, hendes tidligere arbejdsplads har håndteret hendes sag på, er skudt helt viden siden af, mener Arnold Boon.

»Vi flyttede materialet efter aftale med politiet, og vi har registreret og katalogiseret alt. Vi indgik aftale med en ekstern virksomhed, som har erfaring på området. Det har været en proces, som har været præget af en meget grundig registrering – det tog en hel måned,« siger fakultetsdirektøren.

Grebet ud i luften

Det er derfor heller ikke korrekt, at ingen på Sund har styr på, hvor de forskellige dele af arkivet er endt eller ikke kan redegøre for det.

»Når et eksternt firma har brugt en måned på at registrere og katalogisere, er Penkowas påstand om, at der ikke er styr på tingene, grebet ud af luften. Ikke mindst set i lyset, at vi flere gange opfordrede hende til at overvære flytningen af materialet. Først efter flere rykkere fik vi besked om, at hverken Milena Penkowa eller hendes advokat ønskede at overvære flytningen,« siger Arnold Boon.

clba@adm.ku.dk