SU’en halveres frem mod 2020

ØKONOMI – 48 procent mindre SU til studerende i 2020 lyder nyt forslag fra regeringen, som har bred opbakning i Folketinget. Kun Enhedslisten og Dansk Folkeparti er imod. Allerede fra 1. august 2015 sættes SU’en ned med en tredjedel.

Note tilføjet 2. april, blot for en ordens skyld: Denne artikel var en aprilsnar. Indholdet – inklusiv citater fra DSF’s formand og økonomi- og indenrigsministeren – var opdigtet.

Regeringens produktivitetskommission har dårligt nået at trille sin endelige rapport ud fra trykkeriet, før regeringen er klar til at tage en af dens mest kontroversielle anbefalinger i brug.

SU’en skal ned. Udgiften til den populære ordning er steget i takt med det støt stigende optag i uddannelsessystemet, så SU i dag koster staten over 17 milliarder kroner årligt, mod 8,4 milliarder kroner i 2001. Altså en fordobling, og det er en investering, regeringen ikke mener, at samfundet kan bære.

Derfor skal udgiften til SU bringes tilbage til 2001-niveau, lyder det i dag i en pressemeddelelse fra økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R), som noterer sig, at et bredt flertal i Folketinget allerede har bundet sig til en aftale om en massiv SU-reform, da dette punkt er skrevet ind i 2013-forliget om studiefremdrift.

Kun Enhedslisten og Dansk Folkeparti har på forhånd tilkendegivet, at de ikke kommer til at stemme for besparelsen på SU’en.

Allerede fra efteråret 2014 fastfryses SU’en således på sit nuværende niveau i kroner (5.839 kroner for udeboende på videregående uddannelser), og dermed kommer nedskæringerne til at føles voldsommere end de 48 procent, fordi inflationen i de kommende år skal lægges oveni den rene besparelse.

Studerende: Det her kommer til at kunne mærkes

Nuværende studerende kommer dog til at mærke forholdsvis mindre til reformen end deres efterfølgere, idet SU’en reduceres gradvis frem mod 2020. Er man studerende i dag, vil man i første runde kun miste en tredjedel af SU’en fra august 2015, svarende til 1.946 kroner om måneden før skat. Derefter yderligere 477 kroner fra 2016.

»Mange tror, at vi rejser til New York og tager på Roskilde Festival for de penge, vi modtager i SU, men SU’en er faktisk et af de vigtigste redskaber til at få brudt den sociale arv,« siger formand i Danske Studerendes Fællesråd Jakob L. Ruggaard.

»Det er udsigten til SU, der gør, at arbejdsmandens datter vælger en videregående uddannelse, i stedet for at tage et job som pædagogmedhjælper og måske først videreuddanne sig i 30 års-alderen,« siger han.

Studenterrådet på KU meddeler på Facebook, at man vil afholde stormøder på Humaniora og Sundhedsvidenskab i den kommende uge for at drøfte, hvordan man vil reagere på SU-forringelsen.

Studerende kompenseres med job

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager erkender, at nedskæringen i SU vil påvirke økonomien for mange studerende, der ikke har store alternative indtægter eller har sørget for at spare op til deres uddannelse.

»Derfor er regeringen klar med en særlig akut-studiejobpakke, hvor man åbner for, at der kan oprettes et større antal øremærkede studiejob i staten,« skriver ministeren i en e-mail.

»Tanken er, at de studerende kan tilbydes arbejde i et antal timer ud over fribeløbsrammen (egen fremhævning, red.) til at dække det bortfaldne SU-beløb. Det kommer for hovedstadens studerende til at dreje sig om fx lettere rengøring i statens administrationsbygninger i de ’hovedstadsnære yderområder’ som Helsinge, Ballerup, Ishøj, eller havearbejde i nogle af regionens åbne fængsler,« skriver Margrethe Vestager.

chz@adm.ku.dk