Hundredvis af nye boliger på vej til internationale studerende og forskere

BOLIGMÅL – Internationale studerende og forskere får lidt nemmere ved at finde et sted at bo, når Københavns Universitets Boligfond snart kan tilbyde flere hundrede ekstra boliger til priser fra 3.500 til 4.500 kroner om måneden. Et af projekterne går ud på at bygge husbåde, der skal ligge fortøjet i Frihavnen.

Et tag over hovedet og en seng at sove i er et godt sted at begynde, når internationale studerende og forskere ankommer til Københavns Universitet (KU) og vil hurtigt i gang med deres studie- eller arbejdsliv. Men København bugner ikke med billige boliger.

Nu skal 890 nye såkaldte sengepladser fra Københavns Universitets Boligfond medvirke til at løse problemet med manglen på boliger til de internationale tilflyttere. Boligerne skal stå klar i 2016. Sammen med de 852 sengepladser, fonden disponerer over i dag, vil det blive til i alt 1.742 sengepladser.

Det er ret nyt, at universitetet sat problemet med boligmangel på dagsordenenen, men i marts 2013 satte KU’s bestyrelse seks millioner kroner af til at løse problemet.

Direktør tror på, at fonden når målet

KU’s Boligfond er en selvejende fond, der har som sit formål at finde boliger til KU’s udenlandske studerende og forskere. Direktør Charlotte Simonsen tror på, at den når i mål.

»De 1.742 sengepladser er det, vi har beregnet vil dække behovet. Jeg tror på, at vi når det på tre år. Vi har i øjeblikket fem projekter, som jeg regner med vil sikre os de nye boliger,« siger hun.

Et af de mere interessante projekter er ifølge Charlotte Simonsen at bygge boliger på husbåde, der skal ligge fortøjet i Frihavnen. Selv om planerne endnu ikke er endeligt godkendt af Københavns Kommune, virker projektet meget realistisk, mener Charlotte Simonsen.

Det er ikke kun kommunen, der kan skaffe boliger

»Det var et privat firma (boligfonden vil gerne holde navnet hemmeligt indtil videre, red.), der kontaktede os om det projekt. Københavns Kommune har til gengæld været meget interesseret i at hjælpe os med at løse de mange praktiske problemer i forbindelse med det, på samme måde som det private firma har sat nogle meget dygtige og engagerede folk på opgaven, så jeg tror på det,« siger hun.

Indtil for nylig troede Charlotte Simonsen ellers mest på, at det var kommunen, der skulle hjælpe KU’s Boligfond med at skaffe de nye boliger, men private kan nu konkurrere på prisen og mulighederne, fortæller hun.

Husbådene skal fx tegnes af et vidt berømmet arkitektfirma (navnet er fortsat en hemmelighed), og det afspejler tendensen i tiden med at hæve kvaliteten på byggeprojekter til folk med mindre indkomster, mener Charlotte Simonsen.

»De gode gamle dage med et lille værelse og fælles køkken og bad til en billig penge kommer ikke tilbage. Folk i dag ønsker mere, så de vil få eget bad og et minikøkken. Derfor bliver det også dyrere, men jeg mener stadig, at vi ender på en rimelig husleje,« siger Charlotte Simonsen.

Internationale forskere skal bo billigt

KU’s Boligfond bør ifølge hende kunne holde de nye boligers pris nede på fra 3.500 til 4.500 kroner om måneden, og det er vel at mærke inklusive forbrug og møblement. Priserne for nye boliger kunne for nogle få år siden ellers nå helt op på 6.500 kroner, men sådan er det ikke mere, og det er vigtigt, mener Charlotte Simonsen.

»Vi skal passe på, vi ikke brænder nallerne med for høje lejeudgifter. Det gælder ikke kun for vores tilbud til de internationale studerende, men også til de internationale forskere. De får ofte kun den løn med sig hertil, de kan få fra deres hjemland, og den kan være ganske lav. Også derfor er det så vigtigt, at vi kan lave nye boliger til en rimelig pris,« siger hun.

Når udgifterne til en bolig overstiger 10.000 kroner om måneden, er det erfaringen, at de bliver svære at få afsat, også selv om nogle internationale forskere kommer hertil med deres familie.

KU’s bestyrelse er blevet orienteret

Fonden må indtil videre kun leje ud til internationale universitetsfolk. Den har imidlertid som et videre mål at kunne hjælpe også de danske studerende, men først efter at de internationales behov er blevet opfyldt med de i alt 1.742 sengepladser.

Fondens budget skal i fremtiden hvile i sig selv på brugerbetaling; dens forventede omsætning i 2014 er 46 millioner kroner, og det forventede overskud i 2014 på to millioner kroner skal gå til kommende udvidelser af boligporteføljen.

anfj@adm.ku.dk