Studerende føler sig sat uden for dialog om nyt bevillingssystem

REFORM - De studerende må se til fra sidelinjen, mens et nyt bevillingssystem udvikles til at erstatte taxameterordningen. Og det ærgrer Yasmin Davali, formand for Danske Studerendes Fællesråd.

Der skal udtænkes et nyt bevillingssystem, som skal erstatte taxameterordningen, og det skal gøres grundigt. Det er udmeldingen fra uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen, som vil nedsætte tre grupper til at arbejde på det nye system. De studerendes organisationer er dog ikke repræsenteret, og det skuffer Danske Studerendes Fællesråd (DSF).

Den første gruppe blev allerede nedsat i oktober 2015 og er et internt embedsmandsudvalg med embedsmænd fra undervisnings- og forskningsministeriet samt finansministeriet, mens de to andre grupper er ved at blive nedsat nu.

»Esben Lunde Larsen har tidligere sagt, at han støtter en beskæftigelsesmodel, så det er svært at forestille sig, at han ikke har noget liggende.« – Yasmin Davali, formand for DSF, om ministerens udtalelse om, at der ikke ligger færdige modeller klar i skuffen.

Den ene – den DSF gerne havde været en del af – er en dialoggruppe med repræsentanter fra en række institutioner – eksempelvis erhvervsorganisationer – men ikke uddannelsesinstitutionerne. Uddannelsesinstitutionerne er dog repræsenteret i den tekniske referencegruppe, som skal kvalificere overvejelserne fra det interne embedsmandsudvalg – altså svare på, hvordan deres forslag kunne fungere i praksis. Det er også den gruppe, hvor Københavns Universitet sandsynligvis vil være repræsenteret.

Men Danske Studerendes Fællesråd er altså ikke blevet inviteret til at deltage i nogle af grupperne, og det er de rigtig kede af, siger formand Yasmin Davali.

Det bekymrer hende, at hverken uddannelsesinstitutionerne eller studenterorganisationerne er med i dialoggruppen, hvor hun forudser, at en stor del af de politiske diskussioner om det nye bevillingssystem vil finde sted.

»Det peger i retning af, at man vil skrue et system sammen uden at tage udgangspunkt i de studerendes virkelighed, og at man vil lytte mere til arbejdsmarkedets parter end til uddannelsesinstitutionerne,« siger Yasmin Davali.

Esben Lunde Larsen har meldt ud, at et nyt bevillingssystem skal have fokus på kvalitet, beskæftigelse og udbud af videregående uddannelser i hele landet. Især målet om beskæftigelse har mødt modstand fra universiteter og også fra DSF.

Studenterorganisationen har ligesom mange andre indsendt et høringssvar til uddannelses- og forskningsministeriet angående det nye bevillingssystem. Heri advarer den kraftigt imod et beskæftigelsestaxameter, men selvom ministeren har udtalt, at der ikke ligger “færdige modeller klar i skuffen”, er Yasmin Davali ikke udbredt optimistisk.

»Forskellige alternativer til den nuværende taxameterordning har været diskuteret, og Esben Lunde Larsen har tidligere sagt, at han støtter en beskæftigelsesmodel, så det er svært at forestille sig, at han ikke har noget liggende,« siger hun.

Uniavisen har fremlagt Danske Studerendes Fællesråds bekymringer for uddannelses- og forskningsministeriet, og i et skriftligt svar fra ministeriet skrives blandt andet:

»Både uddannelsesinstitutionernes ledelser og studerende vil således løbende blive orienteret om og få mulighed for at bidrage med deres perspektiver på arbejdet med et nyt bevillingssystem ved møder med ministeriet, ligesom ministeriet også vil drøfte arbejdet med øvrige interesserede, som ikke er repræsenteret i dialoggruppen.«

I e-mailen afvises også, at der ligger færdige modeller klar i skuffen. Der skrives dog;

»Som det fremgår af regeringsgrundlaget skal et nyt system understøtte højere kvalitet og beskæftigelse, ligesom der lægges vægt på, at der er adgang til gode uddannelser i hele Danmark.«

uni-avis@adm.ku.dk