Politik

Studerende demonstrerer mod afskaffelsen af retskravet

PROTEST - DSF forventer mellem 5.000 og 10.000 studerende til dagens demonstration foran Christianborg. Uniavisen følger demonstrationen her, på Facebook og på Twitter.

Det er tid til at lufte fanerne og råbe ad de folkevalgte – i hvert fald hvis du er imod Kvalitetsudvalgets forslag om at afskaffe retskravet på at komme på kandidatuddannelsen.

Onsdag den 14. maj kl. 16 indkalder en bred vifte af elev- og studenterorganisationer, anført af DSF, til demonstration mod regeringens uddannelsespolitik under overskriften ‘Nej til mindre uddannelse’.

Øverst på de studerendes dagsorden står kampen mod afskaffelsen af retskravet, som garanterer bachelorer en plads på kandidatuddannelsen.

Det kan både blive en dreng og en pige

Forslaget om afskaffelsen kommer som nævnt fra regeringens Kvalitetsudvalg, som ønsker at begrænse adgangen til kandidatuddannelsen og i stedet gøre bacheloruddannelsen mere erhvervsrettet.

Mens udvalgets forslag om samtidig at gøre bacheloreruddannelsen fireårig har mødt modstand fra begge sider af Folketingssalen og fra store danske virksomheder som Novo Nordisk, så forholder det sig anderledes med retskravet.

Ifølge Berlingske Tidende støtter Liberal Alliance forslaget om afskaffelsen, mens Venstre hælder til samme side. Også erhvervsorganisationerne er lune på idéen. Regeringspartierne har endnu ikke ønsket at tage stilling.

Ifølge både DSF og KU’s prorektor for Uddannelse, Lykke Friis, vil afskaffelsen kaste to tredjedele af de studerende ud på et ikke-eksisterende arbejdsmarked. De studerende og KU får i deres støtte fra SF, DF og Enhedslisten. Og i en klumme her på Uniavisen foreslår Studenterrådet, at man i stedet udvider retskravet, så en uddannet bachelor inden for tre til fem år vil kunne vende tilbage til sit universitet og fortsætte på kandidatuddannelsen.

Følg demonstrationen på Facebook og Twitter

Og sådan er banen kridtet op til dagens demonstration, som starter kl. 16.00 ved Christiansborg Slotsplads. Herfra går demonstranterne forbi Uddannelsesministeriet og Undervisningsministeriet, før de igen mødes på Slotspladsen.

Ud over de universitetsstuderende deltager også gymnasieelever, som demonstrerer mod indførelsen af adgangskrav, og studerende fra flere af professionsuddannelserne.

Uniavisen følger demonstrationen her, på Facebook og på Twitter. Indhold tagget med #kbhuni ryger i Twitterfeedet på forsiden af uniavisen.dk.

uni-avis@adm.ku.dk