Studenterrådet vinder jordskredssejr ved bestyrelsesvalget

VALGRESULTAT: Studenterrådets spidskandidat Elias Westergaard blev valgt til KUs bestyrelse med 1.480 personlige stemmer. 15,5 procent af de studerende stemte.

Elias Westergaard fra Studenterrådet bliver nyt medlem af bestyrelsen på Københavns Universitet.

Det står klart efter han vandt, hvad der må betegnes som en jordskredssejr ved det netop overståede valg, hvor han fik 1.480 personlige stemmer. Han afløser den ene af de to studentervalgte medlemmer, Søren Axel Petersen, der ikke kunne genopstille efter to år på posten.

Frit Forum stillede op med tre spidskandidater: Aslak Schou fik 63 personlige stemmer, Niels Havndrup Kraaer fik 49, og Julie Weile Larsen fik 36 stemmer.

Jacob Stendevad spidskandidat for Konservative Studerende fik 49 personlige stemmer.

Slog Thorvaldsen

Elias Westergaard slog med sit personlige stemmetal på 1.480 lige akkurat Alexander Thorvaldsen, der blev valgt med 1.467 stemmer sidste år.

Jurastuderende Gwen Gruner-Widding sidder dog stadig på rekorden med 1.731 personlige studenterstemmer i 2013.

Formanden for valgstatutudvalget professor, dr.jur. Jesper Lau Hansen læste valgresultatet op og måtte i to tilfælde trække lod for at finde en 1. og 2. suppleant

Årets stemmeprocent endte på 15,5 mod 20 procent sidste år. I alt afgav 6.334 studerende deres stemme.

Sejr for fagrådsarbejdet

Elias Westergaard glæder sig over valgresultatet, som han mener, er en sejr for det organiserede studenterarbejde, som Studenterrådet står for.

»Vi har vundet, fordi vi laver et reelt stykke fagrådsarbejde, hvor vi går til møder og diskuterer problemerne på KU og forsøger at gøre universitetet bedre for de studerende,« siger han.

Han opfordrer Frit Forum og Konservative Studerende til at søge indflydelse via fagrådene på de enkelte uddannelser.

Her var der kampvalg

Valg af 1 repræsentant

Følgende opnåede valg: Elias Westergaard, liste A1 – Studenterrådets fællesliste

Suppleanter liste A1 – Studenterrådets fællesliste:
1. Marie Lautrup
2. Uma Mia Lund
3. Charlotte Geneser

Der blev afgivet i alt 6.334 stemmer, heraf 365 blanke. Stemmeprocenten var 15,5 pct.

Akademisk Råd ved Det Juridiske Fakultet
Valg af 3 repræsentanter

Følgende opnåede valg: Kristian Hegaard og Rebecca Ingemann, liste A – Forenede Jurister, og Morten Bordrup, liste Konservative Jurister.

1. Cielia Atlanta E.
2. Humayun Zia Choudhary
3. Kristian Dam Hove

1. Charlotte Gerdrup Torp-Hansen
2. Sebastian Just Madsen
3. Mona Yassine

Der blev afgivet i alt 641 stemmer, heraf 46 blanke. Stemmeprocenten var 14,6 pct.

Akademisk Råd ved Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
Valg af 3 repræsentanter

Følgende opnåede valg: Astrid Busch, Daniel Nordstrand Frantzen og Mike Gudbergsen, liste A – SAMF-Rådet.

Suppleanter liste A – SAMF-Rådet:
1. Amanda Frees
2. Nanna Ploug Kollerup

Der blev afgivet i alt 1.600 stemmer, heraf 93 blanke. Stemmeprocenten var 23,7 pct.

Institutråd på Saxo-Instituttet

Repræsentationsområde Arkæologi
Valg af 1 repræsentant

Følgende opnåede valg: Joos Melander, liste A – Klassisk Arkæologi. Suppleant: Agnes Klara Ingadóttir.

Der blev afgivet i alt 52 stemmer, heraf 1 blank. Stemmeprocenten var 25,5 pct.

Centerråd Biotech Research and Innovation Centre (BRIC)
Heltidsansatte teknisk-administrative medarbejdere
Valg af 2 repræsentanter

Følgende opnåede valg: Cornelia Steinhauer, liste BRIC Center Counsil, TAP og Alfred Jensen, liste TAP Gruppen. Suppleant liste BRIC Center Counsil, TAP: Anna Fossum.

Der blev afgivet i alt 22 stemmer, heraf 1 blank. Stemmeprocenten var 48,9 pct.

Studienævnet for Den Juridiske Bacheloruddannelse
Valg af 4 repræsentanter

Følgende opnåede valg: Kristian Dam Hove, Sepehr Izadi og Camilla Due, liste A – Forenede Jurister, og Sebastian Just Madsen, liste Konservative Jurister.

1. Adan Ali Khan
2. Jens Guldager
3. Bolette Birk Rich

1. Charlotte Gerdrup Torp-Hansen
2. Morten Lynge Kjær
3. Mona Yassine

Der blev afgivet i alt 484 stemmer, heraf 24 blanke. Stemmeprocenten var 20,2 pct.

Studienævnet for De Juridiske Kandidatuddannelser og Deltidsuddannelser
Valg af 3 repræsentanter

Følgende opnåede valg: Kristian Hegaard og Humayun Zia Choudhary, liste A – Forenede Jurister, og Cathrine Wenzzel, liste Konservative Jurister.

1. Cielia Atlanta Vedel Eckardt
2. Michael Hansen

1. Morten Bordrup
2. Emil Friis Lauszus
3. Andreas Fjeldsted

Der blev afgivet i alt 169 stemmer, heraf 11 blanke. Stemmeprocenten var 8,2 pct.

Studienævnet for Global Udvikling
Valg af 3 repræsentanter

Følgende opnåede valg: Carmen Hasenknopf, Helena Kerr og Andres Lozano.

Suppleanter:
1. Marion Krieger
2. Vishakha Sharma
3. Renske Thalia Poelma

Der blev afgivet i alt 49 stemmer, heraf 0 blanke. Stemmeprocenten var 36,3 pct.

Studienævnet for Statskundskab

Repræsentationsområde Statskundskab og Samfundsfag
Valg af 4 repræsentanter

Følgende opnåede valg: Emilie Kirstine Heide, Nicolai Kofoed Løwenstein, Niels Riisager, og Daniel Overgaard Ankersen, liste A – Aktive Statskundskabere.

Suppleanter liste A – Aktive Statskundskabere:
1. Sami Carøe Moussa
2. Rikke Regitze Nøhr Nielsen
3. Mike Gudbergsen

Der blev afgivet i alt 714 stemmer, heraf 13 blanke. Stemmeprocenten var 38,3 pct.

clba@adm.ku.dk