Politik

Studenterfagforening vinder sag mod KU

STUDIELØN - Efter to års retssag har KU indgået forlig om at give studievejledere over 750.000 kroner i efterbetaling. De studerende har været aflønnet forkert og for lavt.

I årevis er studerende med job som studievejledere på KU blevet snydt for 40 kroner i timen.

Studievejledere i Vejledning og Optagelse på KU er nemlig blevet betalt med 50 procent løn som kontorfunktionærer og 50 procent som vejledere, selv om de hovedsagelig har haft vejledningsopgaver.

En kontorfunktionær får cirka 110 kroner i timen, mens en studievejleder får 179 kroner.

To års retssag

»Vi har i flere år prøvet at få Københavns Universitet til at forstå, at studievejledere kun skal have løn som studievejledere og ikke som kontorfunktionærer. Men der skulle åbenbart over to års sagsanlæg til før de forstod det,« skriver SUL’s formand Tenna von Cappeln i en pressemeddelelse.

Hun fortæller uddybende, at forliget betyder, at studievejledere, der har været ansat inden for de seneste fem år, nu får udbetalt differencen mellem den løn, de fik, og den løn de skulle have haft. For en enkelt studerende drejer det sig om næsten 100.000 kroner.

Dyrere for KU fremover

Mens retssagen kørte, ændrede KU lønnen for studievejledere, som nu blev sat ned til niveauet for kontorfunktionærer. Men den går ikke. Forliget betyder, at alle studievejledere fremover skal have løn efter SUL-overenskomsten, lyder det fra SUL.

Det gælder for eksempel de ansatte på det internationale kontor og SU-kontoret, der indtil i dag er blevet aflønnet som kontorfunktionærer.

»Vi håber efter at have vundet denne sag, at flere studenteransatte vil få bedre arbejdsvilkår og den rigtige løn. Især i de centrale studievejledninger, og at de danske universiteter vil lytte mere til en lille frivillig drevet fagforening,« siger Tenna von Cappeln.

uni-avis@adm.ku.dk