Støtteerklæring for de fyrede ansatte på Filosofi

DEBATINDLÆG - Vi har mistet to fantastiske undervisere. Nedskæringerne er et angreb på fagmiljøet, skriver de studerende på Filosofi.

Den 9. februar blev to af vores bedste og mest respekterede undervisere, Poul Lübcke og Finn Collin, indstillet til fyring.

Vi studerende er meget utilfredse med fyringerne og vil hermed udtrykke vores uforbeholdne støtte til de to undervisere. Deres afskedigelse er fatal og vil gå ud over hele fagmiljøet og undervisningen på Filosofi.

Fyringerne er en direkte konsekvens af regeringens nedskæringer på vores uddannelser. De viser derfor endnu engang, at det ikke passer, at vores uddannelser er kornfede og vælter sig i penge. Det har slemme konsekvenser, når politikerne skærer, og det mærker vi nu på den hårde måde.
Der er derfor nu mere end nogensinde brug for, at studerende og ansatte står sammen for et godt universitet og mod nedskæringerne.

Vi studerende er ikke ligeglade. Vi går op i, at universitetets undervisning og forskning er af høj kvalitet. Fyringerne er et regulært tilbageskridt og en kæmpe mavepuster til især undervisningen.

»Disse to undervisere har i mange år udgjort en central del af fagmiljøet på Filosofi, og deres afskedigelse er i vores øjne helt uforståelig og uacceptabel.«

Poul og Finn er to helt særlige karakterer, som alle studerende kender eller kender til. De har begge en helt formidabel formidlingsevne, som ikke kan undværes. De evner at forklare svært stof på en forståelig måde, og at levere et bredt perspektiv på feltet.

Vi vil komme til at mangle deres tilgang til og engagement i de studerende. De forstår at motivere de studerende og altid holde fagligheden i fokus, på trods af massive nedskæringer og forringelser. Disse to undervisere har i mange år udgjort en central del af fagmiljøet på Filosofi, og deres afskedigelse er i vores øjne helt uforståelig og uacceptabel.

Men det handler naturligvis ikke kun om de undervisere, der er indstillet til afskedigelse i denne omgang. Vi er solidariske med hele undervisergruppen, uanset hvem der skulle blive fyret nu eller i fremtiden. Vi finder det afgørende at opretholde et godt fagmiljø med undervisere med gode formidlingsevner og et bredt spektrum af kompetencer og specialer. Nedskæringerne ser ud til at umuliggøre dette og det er uacceptabelt.

Vi studerende accepterer ikke nedskæringerne og de afskedigelser, der nu kommer som konsekvens heraf. Vi har tænkt os at gøre modstand mod nedskæringsdagsordenen i brede initiativer og arbejde for, at de ikke gentager sig. Vi håber, at personalet på alle niveauer vil engagere sig i denne kamp sammen med os.

Fyringerne er et angreb på hele fagmiljøet, forskningen og undervisningen.

uni-avis@adm.ku.dk