Politik

Statsministeren svarede på SU-kritik på KU

2025-PLAN – Lars Løkke Rasmussen forsvarede SU-stramningerne over for vrede studerende, da han præsenterede regeringens 2025-plan i KUs festsal 1. september.

’SUen er min LØKKE’ og ’En SU vi kan leve af’.

Det var blandt budskaberne på de protestplakater, Studenterrådet og en række KU-studerende fremviste til Lars Løkke Rasmussen, da statsministeren torsdag den 1. september fremlagde sine visioner for fremtidens Danmark i festsalen på Frue Plads, der i anledningen var fyldt til randen med studerende, ansatte og journalister.

På plakaten var et oplæg fra statsministeren og en efterfølgende spørgetime, der – knap så overraskende – kom til at stå i SU’ens tegn.

Lars Løkke: Vi har stadig verdens bedste SU-ordning

Egentlig var det planen, at hele 2025-planen var til debat i festsalen, men det stod hurtigt klart, at de bebudede SU-stramninger ville overtage showet. Rektor Ralf Hemmingsen bød velkommen, Mikkel Vedby Rasmussen fra Statskundskab var ordstyrer, og efter en kort videopræsentation af 2025-planens hovedpunkter åbnede porten til SU-debatten sig.

Artiklen fortsætter under billedet

En række studerende fra blandt andre Studenterrådet var mødt op for at vise modvilje mod regeringens SU-udspil.

Malou Astrup, formand for Studenterrådet på KU, førte an: »Det er rigtig svært at fordybe sig i studierne, hvis ikke man kan betale sin husleje,« sagde hun.

»Hvis ikke mine forældre eller farmor kunne spæde til med lidt penge, ville jeg have svært ved at klare mig,« lød det fra Anne, en kvindelig statskundskabstuderende, der også udfordrede Lars Løkke på SU’en.

De studerendes kritik prellede af på statsministeren: »Kombinerer man SU-stipendier med det rentefrie, lån har I mere, ikke mindre, til rådighed med dette udspil,« sagde statsministeren om de stramninger, der vil skære 800 kroner af de studerendes månedlige SU efter skat, for så til gengæld at tilbyde større og rentefri studielån.

»Vi har stadig, vil jeg påstå, verdens bedste SU-ordning, som norske og svenske studerende ville misunde« – Lars Løkke Rasmussen.

»Vi har stadig, vil jeg påstå, verdens bedste SU-ordning, som norske og svenske studerende ville misunde,« sagde Lars Løkke. Han bad universitetets studerende se på SU-nedskæringerne i en større sammenhæng:

»Hvis ikke jeg turde tage lidt sure beslutninger, en SU-reform og en udskydelse af pensionsalderen på seks måneder, så ville jeg ikke have mulighed for at fortælle det glade budskab: At vi får en større vækst, at Danmark om 10 år er 65 milliarder kroner rigere end vi ellers ville være,« lød forsvaret for SU-nedskæringen fra statsministeren.

Grønthøsterbesparelser fortsætter

Efter SU-spørgsmålene var det tid til dagens andet store emne: uddannelse og forskning.

Hvordan får vi et rigere Danmark, når regeringen på årets finanslov fortsætter ’grønthøster’-besparelserne på 2 procent på landets uddannelser, spurgte tidligere studenterrådsformand Alexander Thorvaldsen.

»Den her fantastiske institution er ved siden af sin undervisnings- og forskningsindsats også en kæmpe arbejdsplads, der ligesom alle mulige andre arbejdspladser også har nogle effektiveringsmuligheder,« sagde statsministeren og påpegede, at Danmark på trods af regeringens nedskæringer stadig er et af de få lande, der lever op til Barcelona-målsætningen om at bruge 3 procent af BNP på forskning.

»Så tror jeg, at min tid er ved at være long gone. I hvert fald lige præcis her« Lars Løkke Rasmussen.

Demonstrationer mod besparelser på vej

Efter fem kvarters debat med spørgsmål måtte statsministeren videre i kalenderen: »Så tror jeg, at min tid er ved at være long gone. I hvert fald lige præcis her,« lød den sidste replik fra statsministeren, der skulle skynde sig videre.

Til lyden af moderate klapsalver forlod han festsalen oven på sit første med de universitetsstuderende efter præsentationen af regeringens 2025-plan. Det bliver dog ikke sidste gang, at Lars Løkke i løbet af efteråret må forholde sig til protester mod SU-besparelser.

»De studerende tvinges ud i at gældsætte sig eller til at arbejde virkelig meget, så det vil øge frafaldet, eller afholde mange fra at tage en videregående uddannelse, fordi de ikke har råd,« har Yasmin Davali fra Danske Studerendes Fællesråd sagt om SU-udspillet, ligesom Uniavisen allerede har berettet om indkaldelse til demonstrationer i landets største byer.

I de næste uger og måneder skal finansloven for 2017 og regeringens 2015-plan debatteres på Christiansborg, mens SU-demonstrationerne finder sted d. 13 oktober.

uni-avis@adm.ku.dk