Politik

Slut på skærpet tilsyn med KU

NYHEDSOVERBLIK TORSDAG - Slut med skærpet tilsyn af KU - Tre universiteter klynker trods kæmpe overskud - Albert Gjedde får Forskningskommunikationspris - Timo Kivimäki: Jeg handlede ikke i ond tro.

Slut med skærpet tilsyn af KU

Uddannelsesministeriet har nu afsluttet sit skærpede tilsyn med Københavns Universitet (KU). Tilsynet blev sat i værk på baggrund af Milena Penkowa-sagen i marts 2011. En rapport fra Styrelsen for Universiteter og Internationalisering konkluderer, at der nu er tilfredsstillende forhold, men anbefaler at nogle procedurer gøres klarere. Det skriver nyheder.ku.dk.

Tre universiteter klynker trods kæmpe overskud

Hele tre universiteter – KU, AU og DTU – får langt større overskud i 2011 end budgetteret. Nu har universiteterne travlt med at forklare sig for at forhindre, at politikerne vil benytte lejligheden til at skære i bevillingerne, skriver Ingeniøren.dk.

Albert Gjedde får Forskningskommunikationspris

Samtidig med at Forskningens Døgn sættes i gang i dag, modtager Albert Gjedde, professor på det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, årets Forskningskommunikations-pris. Albert Gjedde har arbejdet målrettet i en menneskealder med at formidle forskningsresultater i den kemitunge ende af skalaen til klartale, skriver nyheder.ku.dk.

Timo Kivimäki: Jeg handlede ikke i ond tro

Der var ingen grund til at mistænke fire russere for at være agenter, mener Timo Kivimäki, spionanklaget professor på KU. Han har over for dagbladet Information gjort detaljeret rede for sin version af det forløb, der førte til hans anholdelse i 2010.