Skandinavisk nyhedsoverblik

SEPTEMBER 2012, UGE 37 - Historisk stor forskningssatning i Sverige - Rekordmange norske studenter rejser ud - Sverige: 15 millioner forskerkroner festet bort - Norge har rekordoptag til universiteter - Flyt 27.000 studenter ud af Oslos ophedede boligmarked - Svenske socialdemokrater vil bruge en milliard på studenterhybler.

Historisk stor forskningssatning i Sverige

Den svenske regering satser, ifølge landets uddannelsesminister, Jan Björklund, et historisk stort beløb på at støtte forskningen med et særligt tilskud på 11,5 milliarder svenske kroner. Et enkelt forskningsområde, life science, får sin egen ordning, skriver Dagens Nyheter.

Rekordmange norske studenter rejser ud

Aldrig før er så mange norske studerende rejst til udlandet for at studere. England er det mest attraktive land at lægge et udlandsstudium i, efterfulgt af Danmark, skriver aftenposten.no. Udviklingen skyldes dog kun, at der er kommet flere studenter, mens andelen af studerende, der rejser ud, ligger stabilt på 13-14 procent som altid, mener Henriette N. Thommesen, præsident for Association of Norwegian students Abroad (ANSA). Hun kritiserer, at støtteordningerne er blevet dårligere i de senere år, så der er en risiko for, at de økonomisk dårligst stillede studenter slet ikke kan tage af sted.

Sverige: 15 millioner forskerkroner festet bort

»Vi har begået en fejl,« siger formanden for Stiftelsen for Strategisk Forskning (SSF) i Sverige til Svenska Dagbladet, efter det er kommet frem, at SSF blandt andet har betalt en festarrangør 9,3 millioner svenske kroner for stiftelsens 15-årsfest uden nærmere dokumentation. Men så var det også en stor fest: Hele 500 mennesker deltog i det, der i øvrigt kun blev omtalt perifert i SSF’s årsrapport som ‘MBAB informationsprojekt’.

Norge har rekordoptag til universiteter

Også i Norge er der i medierne fremkommet generelle overvejelser om universiteternes fremtid i forbindelse med studiestartstiden. På kun fem år er antallet af studenter i Norge øget med 25.000 til i alt 85.000. Det er et rekordstort antal, der lægger pres på universiteternes ressourcer, skriver regjeringen.no, men den norske uddannelsesminister (kunnskapsminister) Kristin Halvorsen siger, at mens mange andre lande skærer kraftigt i udgifterne til uddannelse for tiden, så vil Norge fortsætte med at øge udgifterne, fordi det er det bedste, Norge kan gøre, mener hun. Det gælder også af hensyn til udenlandske studerendes muligheder for at kunne studere ved universiteter i Norge, hvoraf russiske studenter i øvrigt udgør den største gruppe af udenlandske studerende i Norge. Dog er antallet af studenter, der bruger otte år eller mindre på deres uddannelse, faldet kraftigt i perioden fra 1981-2000, skriver Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning på nifu.no.

Flyt 27.000 studenter ud af Oslos ophedede boligmarked

Boligpriserne i Oslo er nu så høje, at de studerende ikke kan få noget at bo i, så hvad med simpelthen at flytte hele Universitetet i Oslo (UiO) ud af Oslo by, foreslår en økonom i Nettavisen.no. Problem løst, mener økonomen, der får ros for at være modig for at turde at komme med et forslag, der garanteret er upopulært. Boligmanglen findes heller ikke kun i Oslo. I Tromsø, en mindre studieby, kan en nystartet musikstuderende, Karl Edvard, ikke få noget at bo i. Der er faktisk ikke en eneste tromsøboer, der har svaret på hans annoncer om en studiebolig. I stedet må Karl Edvard bo i sin campingvogn, og det er så koldt deroppe i Tromsø allerede her i september, at han har fået bronkitis af det og må op og stå og bevæge sig hver anden time om natten for at få varmen og undgå skader, og han er ved at opgive studiet, skriver side2.no.

Svenske socialdemokrater vil bruge en milliard på studenterhybler

Boligmanglen for studerende er så alarmerende i Sverige, mener to svenske socialdemokrater, at de foreslår at bruge en milliard kroner på at bygge nye boliger til studerende, især i Stockholms-området, skriver Svenska Dagbladet. Behovet for boliger til svenske studerende er endda ligefrem ’skrigende’, skriver nyteknik.se. Kun tre ud af 30 studiesteder kan tilbyde nye studerende en bolig inden for en måned efter studiestart, og der mangler 9.000 studenterhybler alene i Stockholm og 3.000 i Malmø.