SF freder regeringen, men ville gerne have haft debat i Folketinget

DIMENSIONERING - Folketingsflertallet imod regeringens dimensioneringsreform er smuldret, fordi SF har talt sig til rette med uddannelsesministeren. Det har fået Venstre til at aflyse en hastedebat i Folketinget, der kunne have endt med, at regeringen var blevet stemt ned.

»Det er korrekt, at Venstre har trukket forespørgselsdebatten,« siger Annette Vilhelmsen.

Hun bekræfter, at hun er nået frem til en forståelse med uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R), der lader regeringen føre dimensioneringsreformen ud i livet.

»Efter lange forhandlinger med ministeren kan jeg konstatere, at det er svært for Venstre og ministeren at nærme sig hinanden helt, og i en situation hvor vi har fået 75 procent af det, vi ønskede, kan jeg ikke stå bag at stemme ministeren ned.«

Så sent som mandag 8. december, erklærede både SF og Venstre, at flertallet imod regeringens politik bestod.

Annette Vilhelmsen siger, at hun ikke på noget tidspunkt har overvejet at vælte ministeren over dimensioneringen.

»Hvad ville vi få ud af det?« spørger hun, og siger, at hun ikke kan se, hvordan uddannelsesstederne ville få det lettere med en Venstre-minister eller en politiker fra Dansk Folkeparti på posten.

Annette Vilhelmsen: Forstår ikke, at Venstre ikke ville have debatten

Ifølge Annette Vilhelmsen har uddannelsesministeren givet nogle afgørende indrømmelser, som hun stiller sig tilfreds med:

»Dimensioneringens volumen ligger nu inden for det, vi ønskede, nemlig 2.500-3.000 pladser,« siger hun. »Og vi ønskede også, at tilpasningen sker på bachelorniveauet. Det gør den.«

Hun oplyser, at antallet af ba-pladser, der skal lukke, er 2.970.

Desuden, siger Annette Vilhelmsen, tager reformen nu hensyn til, at ledighedstallene er forskellige rundt om i landet. Det betyder blandt andet, at Sønderjylland og Randers får lov at beholde 4-500 studiepladser, siger hun.

»Der er også lavet en aftale med ministeren om, at studerende, medarbejdere og ledere samt bestyrelser, aftagerpaneler og de politiske partier bliver hørt, når dimensioneringen skal evalueres.«

Dimensioneringen kommer også med i universiteternes fremtidige udviklingskontrakter, siger Annette Vilhelmsen.

Selv om SF dermed ikke længere er del af flertallet imod regeringens politik for at dimensionere, ville Annette Vilhelmsen stadig gerne have haft en forespørgselsdebat, hvor partierne kunne komme med deres synspunkter:

»Jeg forstår ikke, hvorfor Venstre ikke vil have den debat,« siger hun. »Jeg havde gerne set, at ministeren havde argumenteret offentligt for sin politik, og det havde været muligt, hvis vi havde gennemført debatten onsdag den 10. december.«

Ministeren kunne med fordel have forsvaret sin politik

Drøftelsen i Folketinget skulle også ifølge Annette Vilhelmsen være en anledning til at få sagt til uddannelsesministeren, at der skal lægges mere vægt på at diskutere kvalitet og medarbejder- og studenterindflydelse på universiteterne.

Vilhelmsen siger, at hun ønsker, at ministeren ‘lytter til dem, der står tættest på’. Hun kalder lanceringen af dimensioneringsreformen for ‘en meget kritisabel proces’ fra ministerens side.

Også arbejdsmarkedets organisationer fortjener kritik, mener Annette Vilhelmsen, som siger, at DA og LO burde have budt ind i debatten om vigtige og overflødige uddannelsespladser.

»Hvordan vil de åbne et arbejdsmarked for de studerende?« spørger Annette Vilhelmsen. »Det her har handlet om pres på studerende. Jeg havde gerne set, at man havde lagt lige så meget pres på aftagerne.«

Venstre: SF springer blot fra aftale

Esben Lunde Larsen, uddannelsesordfører for Venstre, mener ikke, at der er grund til at fejre de indrømmelser fra uddannelsesministeren, som Annette Vilhelmsen begrunder sin beslutning med.

I en mail til Uniavisen skriver han:

»Venstre har aflyst debatten, fordi de ting, vi havde aftalt i vores fælles vedtagelse med SF, fx dimensionering på bachelorniveau på baggrund af 2013-optagetal + hensyn til regionale ledighedstal, ikke er med. SF har intet fået andet end nogle evalueringsting i 2017/18, som intet ændrer i forhold til den model-vedtagelse, vi sammen havde aftalt med DF, K og Alternativet. SF springer regulært fra en flertalsaftale – hvorfor mon?«

chz@adm.ku.dk