Samf og Sund skal have nye dekaner

ØVRIGE MEDIER - Samf og Sund slår dekanstillinger op - Dansk forsker får Carlsbergfondets Forskningspris for at sætte opmærksomhed på formel - Østergaard: Utilfredsstillende at så få studerende vælger Kina.

Samf og Sund slår dekanstillinger op

To fakulteter på Københavns Universitet (KU) skal have nye dekaner, meddeler KU’s intranet (kræver login). Det sker, fordi ansættelserne for dekan Ulla Wever på Sund og dekan Troels Østergaard på Samf begge udløber den 30. april 2014, og de kan ikke forlænges yderligere (selv om begge dekaner kan søge jobbet igen). Forberedelserne med rekruttering af de nye dekaner er i gang, og snart vil man kunne se stillingsopslagene i de danske aviser. Til den tid vil Universitetsavisen formentlig berette, hvad det koster at annoncere efter en dekan i 2013.

Professor ved KU og dr. phil. Claus Bundesen, fik tirsdag Carlsbergfondets Forskningspris på en million kroner for sin ‘Theory of Visual Attention’. Teorien bygger på et epokegørende stykke arbejde, Claus Bondesen gjorde som psykologiforsker i 1990, da han med en matematisk formel gjorde vores opmærksomhed målbar, skriver videnskab.dk.

Østergaard: Utilfredsstillende at så få studerende vælger Kina

Uddannelsesminister Morten Østergaard (R) er ikke tilfreds med, at der efter hans og erhvervslivets opfattelse er alt for få danske studerende, der vælger at uddanne sig i Kina. Det sker på trods af en højtprofileret millioninvestering i et dansk-kinesisk universitetscenter i Beijing. Østergaard opfordrer de studerende til at lade være med blot at følge i halen på tidligere studentergenerationer og vælge de engelsksprogede lande som studiedestinationer, skriver Berlingske.

anfj@adm.ku.dk