Sagen genåbnet: Milena Penkowa tiltales for grov dokumentfalsk

FORSKNINGSSNYD - Det er ikke slut. Milena Penkowa skal for tredje gang forklare sig for en dommer. Det er lykkedes KU at overbevise politiet om at genoptage den største danske sag om videnskabelig uredelighed nogensinde.

Københavns Politi havde ellers opgivet at rejse tiltalte mod Milena Penkowa, fordi der gik over syv år, før hendes bedrageri blev afsløret, og sagen derfor var forældet, skriver Weekendavisen fredag den 5. december.

Men Københavns Universitet har klaget over den afgørelse, og politiet vurderer nu, at der er tale om dokumentfalsk af særlig grov karakter, og så kan forældelsesfristen udvides til ti år.

Dermed genåbnes den spektakulære og kulørte sag om en hjerneforskerkarriere, der var for god til at være sand.

»Universitetet er tilfredse med, at der nu bliver rejst tiltale og ført en straffesag ved domstolene. Det er Københavns Universitet, der har anmeldt sagen oprindeligt. Efter råd fra Kammeradvokaten har vi påklaget politiets første afgørelse. Vi har tillid til, at sagen nu vil blive fuldt afdækket og ser frem til en afgørelse i sagen,« siger vicedirektør Jasper Steen Winkel.

LÆS: KU nægter at lade politisagen mod Penkowa falde

Kometkarrieren

Vi lærte hjerneforsker Milena Penkowa at kende som en akademisk superstjerne. Hun ikke bare landede videnskabelige resultater i et uhørt højt tempo og strøg forskerpriser på stribe, hun kunne også formidle sin avancerede hjerneforskning i et sprog, så alle kunne være med.

Og hun lod forstå, at hun var på sporet af gennembrud inden for de mest komplicerede sygdomme som fx Alzheimers og sclerose. Der var noget meget udansk over Milena Penkowas selvsikre fremfærd.

Og, nå ja, så blev hun ikke mindre interessant for medierne af at posere i sin røde sportsvogn. Og måbende journalister blev inviteret inden for i lejligheden, hvorfra de kunne rapportere om store selvportrætter på væggen og en hang til heavy metal.

Milena Penkowa var hele vejen op gennem nullerne en god historie.

Skandalens substans

Sagen drejer sig om dokumentfalsk, bedrageri og påståede forsøg med 700 rotter i Spanien.

Hvis de opdigtede data var blevet opdaget tidligere, var Penkowa ikke blevet tildelt doktorgraden i 2006 eller indstillet til den prestigefulde Eliteforsk-Pris på 1,1 millioner kroner tre år senere.

Milena Penkowa har fra begyndelsen nægtet sig skyldig.

Det er tredje gang, at Penkowa skal forklare sig over for en dommer. I december 2010 blev hun idømt tre måneders betinget fængsel for underslæb, dokumentfalsk og falsk anklage mod en af sine studerende.

Og i juni 2013 tabte hun den injuriesag, hun havde anlagt mod journalist Poul Pilgaard Johnsen, hvis research satte hele lavinen i gang.

Konsekvenserne på KU

På Københavns Universitet har Penkowa-sagen haft store konsekvenser. Rektor Ralf Hemmingsen var dekan på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, da der af bedømmelsesudvalget blev rejst tvivl om lødigheden af resultaterne i Penkowas doktorafhandling.

Og det var Hemmingsen, der lod sig overbevise af de forfalskede dokumenter om rotteforsøg.

Københavns Universitets bestyrelse stod dog last og brast om rektor Hemmingsen, der red stormen af.

I 2011 lancerede rektor Ralf Hemmingsen en plan med fem punkter oven på Penkowaskandalen, der skal forhindre lignende sager i at opstå.
Planen omfatter en studenterambassadør, nye retningslinjer for indstillinger til priser og hædersbevisninger, opstramning på forskerkonti, klarere regler for anmeldelse af uredelighed og en revision af forskeruddannelsen.

LÆS: Et overblik over sagens forløb her

gbg@adm.ku.dk