Sådan vil KU skaffe boliger sammen med kommunen

BOLIGER - Københavns Universitet har gjort det til et mål at anvise og skaffe studieboliger i hovedstaden. I første omgang ved, sammen med kommunen, at støtte ombygningen af DSB's rømmede hovedsæde ved Kongens Have til 480 små lejemål. Og der er mere på vej, siger prorektor Thomas Bjørnholm.

Københavns Universitet har kontakten til de boligsøgende studerende og kender deres behov. Og kommunen har magten til at fjerne administrative barrierer for nyt byggeri i København.

Det giver basis for samarbejde, så nu er universitet og kommune gået sammen om at finde entreprenører, som vil bygge boliger til de tusinder af unge borgere, der flytter til hovedstaden hvert år.

KU lægger altså ikke en eneste mursten selv, men til gengæld kan universitetet garantere at fylde en vis procentdel af de studieboliger, som de private bygherrer vælger at opføre. I det gamle DSB-hovedkvarter lover KU at fylde 100-150 lejemål.

Målgruppen til disse værelser er internationale studerende, siger prorektor for forskning og innovation, Thomas Bjørnholm. Behovet er generelt »umætteligt.«

Boligfond kan hjælpe internationale forskere og studerende

»Det er blevet vigtigere og vigtigere for os, at vi kan formidle en bolig til vores internationale forskere og studerende. Det vil være fantastisk at kunne gøre det til en del af den pakke, vi kan tilbyde,« siger Thomas Bjørnholm.

»Vi har oprettet Københavns Universitets Boligfond som en selvejende institution, der kan anvise boliger til – i første omgang – internationale forskere og studerende.«

For eksempel kan fonden dække ’tomgangshusleje’ for internationale forskere og studerende, dvs. leje for de måneder, hvor en studiebolig står tom, efter at en lejer er flyttet, og en ny endnu ikke er rykket ind. Tilrejsende studerende bliver dermed ikke nødt til at betale i månedsvis for en bolig, ud over den periode, de skal bruge den.

Hvorfor bliver KU ikke bare selv bygherre?

»Umiddelbart fordi vores basisbevilling går til forskning og uddannelse, ikke til boliger,« siger Thomas Bjørnholm. »Vi vil hellere bidrage med at gøre det til en forretning for dem, der er interesserede, ved at skabe interesse for boligerne og dermed kunder til dem. Men vi vil ikke selv drive forretningen.«

Studieboliger er resultat af samarbejde om vidensby i København

KU har allerede for halvandet år siden foreslået, at man kunne indrette studieboliger i DSB-bygningen, men først for nylig er planerne blevet realiserede, siger Thomas Bjørnholm.

Ifølge Thomas Bjørnholm udspringer KU og kommunens nye tættere relation blandt andet af, at begge parter i forvejen samarbejder om at rebrande KU’s Nørre Campus og de nærliggende institutioner Rigshospitalet og Professionshøjskolen Metropol som en ny bydel, kaldet Copenhagen Science City, hvor de mange forskere og studerende kan få en tæt kontakt til de teknologiske virksomheder, som kommunen vil lokke til området.

Kommunen forventer sig også en del af det nye partnerskab med Københavns Universitet. Da aftalen om studieboliger i DSB-bygningen blev offentliggjort midt i den kommunale valgkamp, benyttede overborgmester Frank Jensen (S) lejligheden til at opjustere sine løfter om flere ungdomsboliger fra 3.000 til 6.000 i de kommende år.

KU vil gerne have prisen ned

Studenterrådet på KU har kritiseret, at de nye lejemål bliver ret dyre for den gennemsnitlige SU-modtager.

Thomas Bjørnholm erkender, at de påtænkte boliger i DSB-bygningen ikke er helt billige – den forventede husleje bliver godt 5.000 kroner om måneden, der dog inkluderer eget badeværelse og et lille køkken til hver bolig.

»Med boligsikring bliver det cirka 4.500 kroner, men vi vil da gøre alt, hvad vi kan, for at få prisen ned. Vi har ingen anden interesse, end at det skal være så billigt som muligt,« siger han.

DSB-bygningen kommer også til at rumme toværelseslejligheder. Når de studerende deler dem, bliver huslejen cirka 4.000 kroner inklusiv forbrug per studerende. Herfra skal trækkes boligsikring.

Thomas Bjørnholm mener, at en del af de tilrejsende ph.d.-studerende har råd til at efterspørge boliger, der er lidt dyrere, men også mere velindrettede, end dem, de helt unge studerende vil søge. Men KU vil understøtte opførelsen af forskellige typer boliger, også værelser med tilhørende fælles køkken og bad.

Kommer der mere af samme skuffe som partnerskabet om DSB-hovedkvarteret?

»Ja, der er andre ting på dagsordenen.«

Vil du sige noget om dem?

»Nej. Jeg håber, det bliver en lige så stor overraskelse som boligerne i DSB’s gamle bygning,« siger Thomas Bjørnholm.

chz@adm.ku.dk