Rusturen sparet væk på Statskundskab

NEDSKÆRINGER - De massive besparelser på Københavns Universitet betyder, at rusturen skrottes på Statskundskab.

Det er vist ikke gået mange næser forbi, at 2016 er store spareår på Københavns Universitet. Nu rammer besparelserne så rusturen på Statskundskab, som institutledelsen har vurderet, at der ikke bliver råd til at støtte de næste tre år eller mere. Dagene, hvor rusturen skulle afholdes, skal i stedet bruges til undervisning.

Det ærgrer de studerende i Aktive Statskundskabere, som mener, at rusturen er afgørende vigtig for sammenholdet på studiet. De studerende er også frustrerede over, at de ikke blev inddraget i beslutningen om at sløjfe rusturen, inden den blev truffet.

Derfor sendte formanden for Aktive Statskundskabere, Sami Carøe Moussa, fredag et åbent brev til studieleder Anders Berg Sørensen og institutleder Lars Bo Kaspersen, hvor han kritiserer ledelsen for ikke at have taget en dialog med de studerende om besparelsen.

Et brev, Anders Berg Sørensen har besvaret. I sit svar beklager studielederen, at han ikke tidligere har taget et møde med de studerende angående besparelserne. Den fodfejl – som han kalder det – forsøgte han at rette op på fredag ved at invitere de studerende til et møde.

Efter mødet talte Uniavisen med Sami Carøe Moussa, som forklarede, at man havde haft et konstruktivt møde med Anders Berg Sørensen, som dog ikke havde kunnet give dem rusturen tilbage.

Formanden sagde, at man nu vil arbejde for at få dagene, hvor rusturen skulle være afholdt, og som nu er inddraget til undervisning, tilbage. Hvis ikke i 2016, så i hvert fald i 2017 og 2018.

»Vi har fået gang i en dialog med ledelsen, og vi håber, at vi kan finde en løsning, så nogle af dagene, som før blev brugt på rusturen, i hvert fald kan blive brugt på introarrangementer,« siger Sami Carøe Moussa.

Han tør dog ikke håbe på, at instituttet finder penge til rusturen inden for de nærmeste år.

»Medmindre vi kan finde ekstern finansiering, så er rusturen nok væk for nu,« siger han.

uni-avis@adm.ku.dk