Rektorer takker ja til regeringens plan for mere internationalisering

MULIGHEDER - Danmark skal være et mere attraktivt mål for internationale forskertalenter, mener regeringen. Det bifalder universiteternes interesseorganisation.

En to-årig arbejdstilladelse til nyuddannede internationale studerende fra danske universiteter er et af de tilbud, som Beskæftigelsesministeriet har lanceret for at gøre Danmark mere interessant for højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft.

Baggrunden for regeringens reformplan er, at Danmark ifølge en aktuel undersøgelse indtager en kedelig 19. plads blandt OECD-landene, når det gælder om at tiltrække og fastholde højtuddannede udlændinge, samtidig med at to ud af tre virksomheder ifølge regeringen efterspørger mere udenlandsk arbejdskraft, end de kan få.

De højtuddannde udlændinge skal altså bidrage til udvikling og økonomisk vækst i Danmark.

Ralf: reglerne fungerer grotesk dårligt i dag

I alt har regeringen smidt 24 forslag til forbedret international rekruttering på bordet.

LÆS OGSÅ: Regeringen vil forlænge udenlandske dimittenders opholdstilladelse.

Danske Universiteter, universiteternes interesseorganisation, roser regeringens udspil om international rekruttering i en pressemeddelelse.

»Universiteterne ser lige nu groteske eksempler på, hvor dårligt reglerne fungerer i dag. Eksempelvis skal dygtige internationale ph.d.-studerende forlade landet i det øjeblik, de har afleveret deres afhandling – i stedet for at få mulighed for at finde et job i Danmark, så samfundet kunne få gavn af deres viden og kompetencer. Det tager regeringen nu fat på at løse,« siger KU-rektor og formand for Danske Universiteter Ralf Hemmingsen ifølge pressemeddelelsen. Og videre:

»Jeg tror, det er vigtigt at fremhæve, at tilgangen af internationalt talent faktisk bidrager til at skabe danske arbejdspladser. Vi ved, at tiltrækning og fastholdelse af internationalt talent, er med til at udvide arbejdsmarkedet for højtuddannede. Danmark får for alvor problemer med vidensarbejdspladser, hvis vi ikke anerkender, at viden ikke kender grænser.«

KU for åbne forskergrænser

På Københavns Universitet har internationalisering længe været et erklæret mål, og ikke blot som motor for samfundsøkonomien. Universitetet samarbejder med Københavns Kommune om at skaffe boliger til tilrejsende udlændinge, og universitetets forskningsledere har i flere tilfælde engageret sig i unge internationale forskeres kampe mod det danske udlændingebureaukrati.

Senest har prorektor for uddannelse Lykke Friis foreslået at uddanne en lille del af Ukraines potentielle fremtidige politiske elite på KU for at medvirke til demokratiseringen af det ustabile land.

Til gengæld gør Københavns Universitets eget bureaukrati det undertiden vanskeligt for KU-studerende selv at hente internationale erfaringer og studere i udlandet.

chz@adm.ku.dk