Politik

Rektor vil forhindre ny Penkowa-sag

OPSTRAMNING - Rektor Ralf Hemmingsen har fremlagt en fempunktsplan for universitetets bestyrelse, der skal forhindre, at en sag om svindel med forskningsresultater og forskningsmidler kan opstå igen, samt sikre de studerende den nødvendige hjælp, hvis de kommer i klemme.

Ledelsen på Københavns Universitet (KU) må sande, at den kunne have gjort det bedre på en række punkter i forbindelse med håndteringen af sagen om hjerneforskeren Milena Penkowa.

Kammeradvokatens 700 siders redegørelse om sagsforløbet indeholder flere kritikpunkter, og det får KU´s rektor Ralf Hemmingsen til at stramme op på regler og procedurer for at forhindre en lignende sag i fremtiden.

»Forløbet omkring Milena Penkowa har blotlagt nogle svage punkter ved universitetets forvaltning, som jeg vil sørge for, at der bliver rettet op på. Det er vigtigt, at der er en åben debat om, hvad universitetet kan lære af Penkowa-sagen. Både når det handler om at sikre integriteten af vores forskning og af universitetets administrative arbejdsgange,« udtaler rektor til KU Nyheder.

Studerende sikres hjælp

De studerende skal fremover have adgang til en ombudsmand, der kan rådgive og varetage deres interesser, hvis de bliver involveret i en sag på KU.

Det har vist sig nødvendigt efter Milena Penkowa forfalskede sin studentermedhjælps bankoplysninger for at få det til at se ud, som om det var ham og ikke hende selv der havde snydt Dansk Selskab for Neurovidenskab for cirka 30.000 kroner.

Penkowa har for nylig accepteret dommen på tre måneders betinget fængsel for underslæb og dokumentfalsk, og Ralf Hemmingsen har erkendt, at studentermedhjælpen ikke fik den nødvendige støtte fra KU.

Kontrol med forskere

Derudover kommer der nye regler for indstillinger til priser og hædersbevisninger, så en forsker ikke længere vil kunne indstille sig selv til en pris

Forskeruddannelsen skal revideres, så alle under deres ph.d.-uddannelse får kendskab til forskningsetik og god videnskabelig praksis.

Sidst men ikke mindst skal der ske en opstramning af håndteringen af forskningskonti, og der skal indføres klarere regler for anmeldelse af uredelighed.

Ralf Hemmingsen har indstillet de fem tiltag til bestyrelsen.

clba@adm.ku.dk