Regeringen vil forlænge udenlandske dimittenders opholdstilladelse

INTERNATIONALISERING – Længere opholdstilladelse og stipendier til talentfulde internationale studerende er to ud af 24 punkter, regeringen lancerer for at trække højtuddannet arbejdskraft til Danmark.

Udenlandske studerende skal efter endt uddannelse have to års opholdstilladelse i stedet for de nuværende seks måneder, lyder et nyt forslag fra regeringen.

Den nye plan for opholdstilladelse vil få betydning for studerende fra ikke-EU lande, fx Kina og Brasilien, og regeringen regner med, at godt 350 studerende årligt vil få gavn af den nye ordning.

Analyse: Internationale højtuddannede øger BNP

I dag forlader cirka halvdelen af de udenlandske studerende landet, når de har færdiggjort deres uddannelse.

Det er et problem, for de udenlandske studerende er en god indtægtskilde. En analyse foretaget af Dansk Industri estimerer, at 1.000 internationale højtuddannede vil øge Danmarks årlige BNP med 1,3 milliarder kroner, skriver TV2.

Regeringens udspil er en del af en international rekrutteringsstrategi i 24 punkter, der skal trække kvalificeret arbejdskraft til Danmark. Foruden forlænget opholdstilladelse indebærer planen blandt andet, at særligt talentfulde internationale studerende skal tilbydes stipendier, og at universiteterne skal etablere flere udvekslingsaftaler med ikke-EU lande.

Dansk Folkeparti kritiserer forslag

Regeringen har tidligere luftet et forslag om tre års opholdstilladelse for de internationale dimittender, og det undrer Venstre, at regeringen har skåret et år af sit eget forslag.

»Jeg havde en klar forventning om, at man var i gang med at give de tre års ophold, som regeringen allerede lovede sidste år. Det handler om, hvorvidt udenlandske studerende kan stadfæste deres livsgrundlag, og derfor er det vigtigt,« siger Venstres forskningsordfører Ebsen Lunde Larsen til DR.

Dansk Folkeparti er skeptisk over for forslaget:

»Vi får en masse udlændinge til at rende i det danske samfund som har en fin uddannelse, men intet arbejde,« siger partiets integrationsordfører Martin Henriksen til TV 2.

sofie.hansen@adm.ku.dk