Regeringen vil bruge 100 millioner på at styrke feedback til studerende. Men der er et men.

KVALITET – Uddannelsesminister Ulla Tørnæs vil oprette ny millionpulje for at forbedre feedback på landets videregående uddannelser. Men det klinger hult, når der i forvejen spares massivt, mener Studenterrådet.

Et flertal bestående af Venstre-regeringen, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne annoncerede i begyndelsen af juni, at der skal spares 400 millioner kroner på uddannelsesområdet. Det sker gennem indførelsen af et såkaldt uddannelsesloft, der forhindrer studerende i at tage mere end én uddannelse på statens regning.

En fjerdedel af besparelserne skal dog føres tilbage til uddannelsessystemet i form af en årlig kvalitetspulje på 100 millioner kroner, der primært målrettes forbedringer af feedback og støtte til nye initiativer som e-learning og anderledes undervisningsformer.

Det foreslår uddannelsesminister Ulla Tørnæs fra Venstre forud for forhandlingerne med Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti, der begynder i denne uge.

»Det er afgørende med ordentlig feedback«

Den nye millionpulje kan søges af alle videregående uddannelsesinstitutioner og skal »sikre god undervisning ved hjælp af nye eksamens- eller undervisningsformer, mere e-learning, mere it og den slags,« siger Ulla Tørnæs i et interview med Berlingske Tidende.

Udover nye undervisningsinitiativer lægger ministeren særlig vægt på, at midlerne kan søges med henblik på at forbedre feedbacken:

»Det er afgørende med ordentlig feedback,« siger ministeren til Berlingske, efter at de studerende længe har efterspurgt forbedringer af vejledning og feedback på danske universiteter.

Herunder Studenterrådet på Københavns Universitet, der længe har kæmpet for mere feedback.

»Vi lærer bedst, når der er tid til faglig dialog med vores undervisere, og når vi får vejledning på vores arbejde. Derfor har vi de seneste år kæmpet for at få mere feedback, især på opgaver og eksamener,« siger Malou Astrup fra Studenterrådet til Uniavisen.

Studerende: Det klinger hult

Det klinger dog ifølge de studerende på KU hult at tilføre 100 millioner til en uddannelsessektor, som det seneste år har været underlagt markante sparekrav fra V-regeringen.

»Det er svært at se, at der skulle være tale om en prioritering af uddannelseskvaliteten, når man samtidig fjerner milliarder af kroner fra uddannelse og forskning,« siger Malou Astrup.

Den gode undervisning har allerede lidt så meget under nedskæringer, at der blot er tale om en lille begrænsning af skaderne, mener forkvinden fra Studenterrådet.

»Nedskæringerne har jo netop betydet, at holdundervisningen forsvinder og feedback afskaffes. Hvis der reelt er et politisk ønske om at styrke kvaliteten af undervisningen, ville det derfor også være det mest oplagte at droppe de massive nedskæringer.«

Også Danske Studerendes Fællesråd stejler over den nye kvalitetspulje. Her mener man ikke, at en tilbageførsel på 100 millioner kroner kan kaldes en forbedring, når det kommer som følge af en besparelse på 400 millioner kroner.

»Det er svært at se, at der skulle være tale om en prioritering af uddannelseskvaliteten, når man samtidig fjerner milliarder af kroner fra uddannelse og forskning,« Malou Astrup, forkvinde for Studenterrådet.

»Man kan sige, at det det er 100 millioner, som regeringen lader være med at spare,« lyder det fra Yasmin Davali fra Danske Studerendes Fællesråd til Berlingske.

Forhandlinger om den nye kvalitetspulje og planerne om et uddannelsesloft begynder i denne uge.