Regeringen: Der skal spares milliarder på kornfede universiteter

SPAREKNIV - Over fire år skal landets uddannelsesinstitutioner barbere 8,7 milliarder af budgetterne. Studerende og fagfolk raser, mens uddannelsesministeren mener at universiteterne må udvise »samfundssind«.

En »mavepuster!«. Sådan var reaktionen hos KU’s prorektor for uddannelse, Lykke Friis, da Venstre-regeringen i fredags annoncerede, at landets uddannelsesinstitutioner over fire år skal spare 2 procent om året.’

De nye besparelser kommer som et chok for uddannelsesverdenen, der ifølge områdets ministre i flere år har været undtaget den såkaldte ’grønthøstermetode’, hvor offentlige institutioner er underlagt årlige sparekrav på 2 procent. Regeringen lader det være op til at rektorerne selv at udføre besparelserne på de enkelte institutioner, og derfor er det endnu uvist, hvor og hvordan besparelserne præcist vil ramme.

Det kan ikke undgå at gå ud over kvaliteten i undervisningen og studiemiljøet på vore uddannelser. – Ralf Hemmingsen, rektor på KU

Besparelser vil medføre ringere uddannelser

Ifølge formanden for Danske Studerendes Fællesråd, Yasmin Davali, er der dog ingen tvivl om, at besparelserne uundgåeligt vil medføre ringere kvalitet i et i forvejen hårdt presset uddannelsessystem.

»Lige nu er vores uddannelser så underfinansierede, at vores uddannelser er på vippen til ikke længere at kunne defineres som kvalitetsuddannelser, « siger hun til Ritzau og udtaler, at Danmark efter besparelserne vil få en dårligere uddannet befolkning.

Hos Studenterrådet ved Københavns Universitet følger formanden Alexander Thorvaldsen trop. Han mener heller ikke, at livremmen kan strammes uden at gå på kompromis med kvaliteten. På Twitter fyrer han en langside af mod regeringens nedskæringskur: »Slankt bliver det – med færre undervisere, færre timer og mindre feedback«

Uddannelsesminister: Kornfede institutioner må udvise samfundssind

Hos regeringen begrunder uddannelsesminister Esben Lunde Larsen milliardbesparelserne med, at uddannelsessektoren på lige fod med resten af den offentlige sektor må indstille sig på besparelser de kommende år.

»Selvfølgelig har det konsekvenser. Men der er ingen, der skal bilde mig ind, at de institutioner, der i dag er kornfede, ikke også kan stramme op. Uddannelsesområdet skal holde for ligesom alle andre områder«, siger han til Politiken og nævner, at besparelser eventuelt kan findes ved at undervise mere, købe klogere ind samt skære i bureaukrati.

»Det bliver ikke nogen let øvelse, og der er ingen tvivl om, at selvfølgelig vil man kunne mærke det her i sektoren, når man gennemgår sådan en øvelse. Men vi skal alle sammen vise samfundssind, også på uddannelsesområdet.«

KU frygter sparekniv: Vi sparer allerede

Hos Københavns Universitet er ledelsen uenige med regeringen i, at uddannelsesområdet har været friholdt de offentlige spareøvelser. KU-rektor Ralf Hemmingsen mener, at det er decideret urigtigt, at uddannelsesområdet ikke har sparet de senere år.

Der er ingen, der skal bilde mig ind, at de institutioner, der i dag er kornfede, ikke også kan stramme op. – Esben Lunde Larsen, Uddannelses- og forskningsminister

»Ministeren siger, at sektoren har været fritaget for besparelser. Men der har de sidste mange år været en årlig reduktion i taxameteret til undervisning. De penge er i nogen grad kommet tilbage til sektoren, men ofte øremærket til andre ting,« siger han til Information.

Hos KU har man endnu ikke forholdt sig til, hvad besparelserne konkret vil betyde for studerende og ansatte. Følelsen er dog, at besparelserne sammen med den årlige reduktion i taxameterpengene gør, at universiteterne rammes dobbelt.

»Hvis grønthøsteren nu skal klippe 2 ekstra procent af, kan det ikke undgå at gå ud over kvaliteten i undervisningen og studiemiljøet på vore uddannelser«, siger KU-rektoren til dagbladet Politiken.

På de sociale medier har ’kornfed’ om noget været weekendens buzzord, og debatten om uddannelsesbesparelserne bølger fortsat frem og tilbage mandag morgen. Vi har samlet flere af de bedste tweets i debatten nedenfor: