Ralf Hemmingsen: Skatteydernes penge spildes på dyr universitets-husleje

ØVRIGE MEDIER - Ralf Hemmingsen: Skatteydernes penge spildes på dyr universitets-husleje - Bedrager lejede samme lejlighed til otte studerende - Universitet lokkede elever med stoffer og sex - Ægte grundforskning: Alternativ Nobelpris til SDU-forsker - Slut med overfyldte auditorier: It-system redder siddepladserne til 38.000 SDU-studerende.

Ralf Hemmingsen: Skatteydernes penge spildes på dyr universitets-husleje

KU vil eje sine bygninger selv, ligesom verdens førende universiteter gør – fx Cambridge, Berkeley og Harvard. I dag lejer KU (som stort set alle de øvrige universiteter) bygninger af staten, hvilket ifølge rektor Ralf Hemmingsen »dræner universitetets budget, fordi lejen er 20 procent over markedsprisen. Man kan næppe kalde det for en fornuftig anvendelse af skatteydernes penge, men snarere en skjult byggeskat, der svækker KU i den internationale konkurrence,« skriver Hemmingsen i Berlingske.

Bedrager lejede samme lejlighed ud til otte studerende

De er blevet snydt for 108.000 kroner. Læs selv hele historien på mx.dk.

Universitet lokkede elever med stoffer og sex

Uetiske og ulovlige metoder var ifølge Oklahoma State University i USA den helt rigtige opskrift på at få flere studerende til universitetet, hævder mx.dk. Blandt andet skulle en gruppe udvalgt smukke værtinde-piger tilbyde kommende studerende sex, tage dem med ud i byen og give dem stoffer og alkohol for at give dem et så godt indtryk af universitetet som muligt.

Ægte grundforskning: Alternativ Nobelpris til SDU-forsker

Den ‘alternative Nobelpris’, Ig-Nobelpriserne, der falder i 10 kategorier fra organisationen Improbable Research, og som i år blev delt ud i et propfyldt Sanders Theatre ved Harvard University i USA, gik i år også til en professor ansat ved et dansk universitet, skriver ingeniøren.dk. Det er italieneren Alberto Minetti, adjungeret professor ved SDU, som er medforfatter på en artikel om, at det er muligt for visse personer at løbe på vandet – på Månen.

It-system giver plads til 38.000 SDU-studerende

Syddansk Universitet (SDU) bruger et nyt it-system til at udnytte sine lokaler mere effektivt. Andre universiteter har vist interesse, og det overvejes nu, om systemet skal stilles gratis til rådighed for andre universiteter, skriver it-magasinet version.dk.

anfj@adm.ku.dk