Politikere tog afstand fra fremdriftsreformen i debat

DEBAT - Repræsentanter fra partier bag fremdriftsreformen tog mandag eftermiddag afstand fra reformen i en paneldebat arrangeret af DJØF Studerende. Ida Auken stod på mål for reformen, men lovede opblødning og at kæmpe for en udvidelse af retskravet.

Fremdriftsreformen fik høvl, da repræsentanter fra seks partier mødtes i en paneldebat arrangeret af DJØF Studerende i samarbejde med Politrådet med Politikens uddannelsesredaktør Jakob Fuglsang som moderator.

Havde de studerende, der mødte op sent mandag eftermiddag i Chr. Hansen Auditoriet på CSS, håbet på at kunne udfordre socialdemokraterne på deres regerings fremdriftsreform, så blev de hurtigt skuffede. Socialdemokraternes repræsentant ved paneldebatten, den nyopstillede kandidat til Folketinget Peter Hummelgaard, lagde nemlig ud med at kritisere reformen og dermed tage afstand til sit eget partis politik.

Peter Hummelgaard mente, det ville være hyklerisk, hvis han støttede fremdriftsreformen, når han selv for ikke så længe siden brugte nogle ekstra år på at færdiggøre sin egen universitetsuddannelse.

Venstre var ligesom Socialdemokraterne med til at stemme fremdriftsreformen igennem, men heller ikke deres repræsentant til debatten, nyopstillede Kåre Traberg Smith, bakkede op om sit partis politik.

»Vild med fjumreår«

Kåre Traberg brugte flittigt sig selv som eksempel. Han fortalte, at han selv havde brug for nogle år på at finde ud af, hvad han ville, og udtrykte, at han faktisk er »vild med fjumreår« og »revnende ligeglad med, om folk er uddannet på normeret tid«.

Også Liberal Alliances repræsentant i debatten, Simon Emil Ammitzbøll, tog afstand fra reformen på trods af, at han selv og hans parti var med til at stemme den igennem. Han indrømmede faktisk, at partiet havde begået en fejl, da det valgte at stemme for reformen.

»Jeg synes, at man fra Christiansborgs side skal sige: det her var en fejl, den reform skal rulles tilbage,« sagde Simon Emil Ammitzbøll.

To partier bag reformen valgte dog i går eftermiddags at stå på mål for den – De Radikale i form af Ida Auken og De Konservative i form af Lars Barfoed (Dansk Folkeparti og SF var ikke til stede, red.).

Lars Barfoed kaldte fremdriftsreformen »rigtig i sin grundtanke«, men understregede vigtigheden i at finde en god balance mellem fremdrift og et højt fagligt niveau.

Debattens konservative alderspræsident udtrykte især bekymring ved, at de studerende ser ud til at have færre undervisningstimer, end han selv havde, dengang han læste jura på KU. Og da en studerende i salen konfronterede ham med, at reformen medfører dyre reeksaminer, der vil tvinge universiteterne til at skære ned på timetallet, lovede Lars Barfoed, at hans fokus vil ligge på undervisningstimerne, når forligskredsen bag reformen skal se på dens konsekvenser de kommende år.

»Vi hører, hvad I siger«

Flere i salen rettede deres spørgsmål mod den radikale repræsentant Ida Auken – måske fordi de egentlig rigtig gerne ville konfrontere hendes partifælle Sofie Carsten Nielsen med deres frustrationer, blandt andet om ringe muligheder for at få erhvervserfaring og udlandsophold under studiet.

Ida Auken understregede overfor salen, at fremdriftsreformen ikke er et mål i sig selv.

»Vi hører, hvad I siger. Og vi prøver at se på, hvordan I kan få erhvervserfaring og udlandsophold, men ikke går og danderer den. Dengang jeg selv læste, der var der immervæk mange, der danderede den,« sagde den tidligere SF’er, som selv har læst teologi på KU.

Ida Auken lovede de studerende, at der er en opblødning på vej, og at det er regeringens politik, at der skal være tid mellem bachelor og kandidat til at arbejde. Forslaget skal dog igennem forligskredsen, men Ida Auken gav de studerende det løfte, at en stemme på de Radikale, var en stemme på at udvide retskravet.

Og yderst til venstre – bogstaveligt talt – stod Rosa Lund fra Enhedslisten. Hendes parti stemte som det eneste i Folketinget ikke for fremdriftsreformen. I dag var hun så en del af et panel, hvor flere var enige i hendes synspunkter – Kåre Traberg Smith roste faktisk helt uopfordret Enhedslisten for at have forudset problemet med de mange reeksaminer, reformen vil medføre.

Rosa Lund sluttede debatten af med en opfordring om at møde op til det åbne samråd om reformen, som hun har været med til at indkalde Sofie Carsten Nielsen til. Det finder sted tirsdag den 28. april, og opfordringen er hermed givet videre. Måske kan de studerende, der gerne ville have konfronteret ministeren få lidt afløb for fremdriftsfrustrationerne der.

lene.munk-petersen@adm.ku.dk