Politikere tæsker løs på Marlene Wind

POLEMIK - To magtfulde politikere, Søren Pind og Pia Kjærsgaard, er vrede på EU-forsker ved KU, Marlene Wind, efter at hun har kritiseret regeringen og Dansk Folkepartis aftale om grænsekontrol. Kjærsgaard mener, at Marlene Wind er 'fuldstændig færdig' som ekspert, og undrer sig over, at universitetet kan have tillid til 'sådan en person'. Nu kommer rektor hende til undsætning.

Professor i europæisk integration Marlene Wind bryder sig ikke om regeringen og Dansk Folkepartis aftale om grænsekontrol.

»Det er som jeg vurderer det ren og skær valgflæsk. Det her handler om at man kæmper om nogle vælgere og man appellerer til den laveste fællesnævner og den indre svinehund,« sagde Marlene Wind i et TV2-indslag.

Uprofessionelt med to versioner af aftalen

Grænseaftalen bliver heftigt debatteret, både herhjemme og i udlandet, og i et muligt forsøg på at få ro i sagen har regeringen skrevet en forkortet engelsk oversættelse af aftaleteksten, som ikke indeholder de mest kontroversielle formuleringer fra den egentlige aftaletekst.

Det har Marlene Wind kaldt ‘dybt uprofessionelt’.

»Der er tale om to fuldstændigt forskellige budskaber. I den danske udgave taler man om personkriminalitet og sætter dermed spørgsmålstegn ved Schengenaftalen. Men i den udenlandske version taler man om told og varer,« sagde Marlene Wind ifølge B.T.

Pind: Intet fagligt belæg

EU-forskerens betragtninger må have gjort indtryk. Søren Pind (V) opfandt straks et øgenavn til Marlene Wind på Facebook, hvor han ifølge Politiken blandt andet skrev:

»Ku’ hende der Marlene halv-vind ikke snart stille sig i spidsen for ekspert-partiet, så vi ku’ se, hvor folkeligt grundlaget egentlig var …«

Til TV2 sagde Pind:

»Hun udtaler sig om noget, hun intet begreb har om, og intet fagligt belæg har for. Og alligevel kalder hun sig selv ekspert. Det er, for at sige det ærligt, latterligt.«

Pind sagde også, at Wind går langt ud over det »mandat, hun har som forsker og ekspert.«

Beruset af medieadgang

Pia Kjærsgaard (DF) mener ifølge samme indslag, at Marlene Wind »håner, nedgør og latterliggør.«

Efterfølgende har Pia Kjærsgaard sagt til Ritzau, at Marlene Wind er »færdig som den person, der udtaler sig som ekspert på EU-området.«

»Der er nogle typer, der lader sig beruse af at være i medierne konstant. Til dem hører hun. Og så går det pludseligt galt. Og når det er gået galt, er det for sent.«

»Men man kan undre sig over, at Københavns Universitet kan have tillid til sådan en person. De skulle ransage sig selv,« siger Kjærsgaard til Ritzau med tilføjelsen: »men det er ikke noget, jeg vil blande mig i.«

Ingen etiske bånd på eksperter

Københavns Universitets rektor Ralf Hemmingsen forsvarer Marlene Winds ret til at udtale sig om regeringen og Dansk Folkepartis politik.

»Hvis man begynder at opstille etiske grænser for, hvad professorerne må sige, så bliver der tale om en meget forenklet fremstilling af virkeligheden, som ingen kan være tjent med. Eksperterne må selvfølgelig stå til ansvar for, hvad de siger, men hvis man begynder at lægge etiske bånd på, så tror jeg, at vi bevæger os i retning af et samfund, vi slet ikke ønsker,« siger Ralf Hemmingsen til Jyllands-Posten.

Marlene Wind har også selv forsvaret sig. Til Søren Pinds udtalelser siger hun til Jyllands-Posten:

»Jeg har intet imod at blive skældt ud, hvis jeg siger noget forkert, men jeg er chokeret over at blive hængt ud og blive beklikket på min faglighed. Det kan godt være, at man kan komme vrøvlende til at blive minister, men man kan ikke komme vrøvlende til et professorat. Det er under lavmålet. Jeg har beskæftiget mig med det indre marked siden 1993, og så går han ud i TV 2 og siger, at jeg ikke har forstand på det, jeg snakker om. Det er injurierende.«

chz@adm.ku.dk

Bliv opdateret med nyheder om Københavns Universitet i Universitetsavisens nyhedsbrev.