Peter Sandøe trækker sig fra formandspost efter kritik af dobbeltrolle

KORT NYT MANDAG - Peter Sandøe trækker sig fra formandspost efter kritik af dobbeltrolle - Inhabil konsulent evaluerer omstridt pointsystem - SU tog erstatning på 56.000 kroner fra studerende - Milena Penkowa sagsøger Weekendavis-journalist - KU-forskere vil have førertrøjen i eksperimentel matematik - Twitter og video gør det nemmere at vælge studium - Bakterier skal hjælpe dig til nul huller i tænderne - Krisen gør det svært for studenter at få job.

Peter Sandøe trækker sig fra formandspost efter kritik af dobbeltrolle

Politiken afslørede søndag, at professor og formand for Dyreetisk Råd Peter Sandøe har bidraget til en rapport, som svineindustrien har bestilt for at sætte dansk svineproduktion i et positivt lys og imødegå kritiske forskningsresultater om svinenes levevilkår. Peter Sandøe er kendt som en offentlig, mangeårig kritiker af forholdene for danske slagtesvin, men af kontrakten om rapporten fremgår det, ifølge Politiken, at den skal »fremskaffe resultater til gavn for dansk svineindustri« og »påvirke politikere«. Efter at direktøren i Dyrenes Beskyttelse offentligt har udtalt, at hun har mistet tilliden til Sandøe, har han søndag trukket sig som formand for Dyreetisk Råd.

Inhabil konsulent evaluerer omstridt pointsystem

En konsulent for en rapport, som Uddannelsesministeriet har bestilt for at evaluere det omdiskuterede pointsystem for videnskabelig publicering, har selv spillet en central rolle i udviklingen af systemet, skriver Information. Rapporten er bestilt politisk arbejde, fortsætter Information i en anden artikel om rapporten, mens en tredje artikel beretter, at Folketinget nu kun får en mangelfuld selvevaluering i stedet for en uafhængig evaluering.

SU tog erstatning på 56.000 kroner fra studerende

En erstatning for en uberettiget fyring til en studerende bliver en dyr sag, fordi den kolliderede med SU-reglerne. 56.000 kroner var, hvad det kostede en studerende at få ret over for sin arbejdsgiver, også selvom den studerende straks gav SU besked om sagens udfald, skriver Jyllands-Posten.

Milena Penkowa sagsøger Weekendavis-journalist

Hjerneforsker Milena Penkowa, tidligere professor på KU, vil have erstatning af journalist Poul Pilgaard Johnsen fra Weekendavisen, der ifølge hendes opfattelse har udtalt sig ærekrænkende, skriver Berlingske.

KU-forskere vil have førertrøjen i eksperimentel matematik

En bevilling på næsten seks millioner kroner vil gøre KU til et førende center for eksperimentel matematik, eller det er i hvert fald den forventning, professor Søren Eilers fra Institut for Matematiske Fag, KU, har til en ny bevilling fra Villum Fonden, skriver Ingeniøren.dk.

Twitter og video gør det nemmere at vælge studium

Uddannelsesinstitutionerne bruger stadig oftere sociale medier til at gøre det nemmere for de studerende at få en fornemmelse af livet på uddannelsesstedet. På Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet (Science) på KU bruger man små videoer til at tiltrække studerende. Ifølge Science’s kommunikationschef Joakim Groth har over halvdelen af de studerende på Science fundet vej via filmene, og en tredjedel siger ligefrem, at de har haft afgørende betydning. Det skriver 24 timer Aarhus/Vest, side 12, mandag 18. juni 2012.

Bakterier skal hjælpe dig til nul huller i tænderne

Karies i tænderne skal forebygges ved at have den rigtige sammensætning af bakterier i mundhulen. Ikke ved at slå alle bakterier ihjel, fordi selv om alt er dødt i mundhulen, kan man sagtens få huller i tænderne alligevel. Det er budskabet fra en gruppe af forskere, herunder forsker Swante Twetman fra Tandlægeskolen på KU, skriver Videnskab.dk

Krisen gør det svært for studenter at få job

Hele 75 procent af årets 3.g’ere fra gymnasierne vil tage et sabbatår og tjene penge, men der mangler job til de unge, fordi der er blevet væsentligt færre af de traditionelle ufaglærte jobs, skriver Politiken.