Nu kører Penkowas sag i landsretten

SKANDALE - For et år siden blev den tidligere hjerneforsker Milena Penkowa idømt ni måneders betinget fængsel for grov dokumentfalsk i byretten. Mandag den 29. august starter hendes ankesag i Østre Landsret.

Sidste punktum er endnu ikke sat i sagen om den kontroversielle hjerneforsker Milena Penkowa. I september 2015 blev hun idømt ni måneders betinget fængsel for dokumentfalsk af særlig grov karakter. Den sag ankede hun til landsretten, og 29. august starter sagen, der er fastsat til syv dage, i Østre Landsret.

Retssagen handler om de forskningsdokumenter, der i 2003 betød, at Penkowa fik en doktorgrad og et professorat på Københavns Universitet (KU). Dokumenterne skulle bevise, at Penkowa havde fået foretaget et meget stort antal rotteforsøg hos et firma i Spanien.

Tidligere dømt

Byretten lagde i sin dom vægt på, at Penkowa er tidligere idømt tre måneders betinget fængsel for dokumentfalsk, underslæb og falsk anklage ved at skyde skylden for bedraget på en af sine studerende i 2010.

Penkowa-sagen begyndte at rulle i, da ansatte på Københavns Universitet i 2003 fik mistanke om, at Penkowa havde snydt med sine rotteforsøg. Efterfølgende fremlagde hun beviser for en række forsøg, der skulle være udført af firmaet RRRC i Spanien i 1998 og 2003. Dokumenterne bar RRRCs logo.

Weekendavisens afsløring

I 2011 afslørede Weekendavisen, at RRRC aldrig havde eksisteret i Spanien og først fik deres logo i 2003 – altså fem år efter, at Penkowa fremlagde sine beviser.

Oplysningerne fik i 2011 KU til at anmelde Milena Penkowa for bedrageri og dokumentfalsk. Selv holder hun dog fast i, at de omdiskuterede rotteforsøg har fundet sted, og at hun ikke har løjet om sin forskning.

For knap et år siden blev Penkowa idømt ni måneders betinget fængsel for dokumentfalsk. På næste tirsdag bliver det afgjort, om landsretten stadfæster byrettens dom.

uni-avis@adm.ku.dk