Over 1.600 underskrifter mod dimensionering på et døgn

AKTIVISME - Et krav til regeringen om at stoppe den bebudede nedlæggelse af tusindvis af studiepladser får tilslutning fra mange på nettet. Initiativtager er adjunkt på KU Rasmus Elling. Han vil vise, at universitetsuddannelsernes støtter hverken er apatiske eller apolitiske.

Uddannelsesministeren har ikke åbent fortalt om de reelle effekter af sin plan om at fjerne studiepladser på uddannelser, der leder til arbejdsløshed.

Det mener adjunkt og mellemøstforsker Rasmus Elling, som 19. oktober åbnede en underskriftsindsamling på nettet med krav om et stop for regeringens såkaldte dimensionering.

Mandag eftermiddag den 20. oktober havde over 1.600 mennesker skrevet under.

Uafklarede konsekvenser af regeringens plan

Regeringens plan er at fjerne 30 procent af studiepladserne på kandidatuddannelser, der i en periode på op til 10 år frem til 2013 sendte mange unge ud i en periode med arbejdsløshed.

Men fjerner man pladser på en kandidatuddannelse, rammer man også de bacheloruddannelser, som den bygger oven på. Det er uafklaret, hvad effekten vil være, men ifølge ledelsen på Københavns Universitet er der udsigt til lidt af en katastrofe.

10-20 KU-uddannelser vil lukke, hvis den nuværende model bliver en realitet, har dekan på Det Humanistiske Fakultet Ulf Hedetoft sagt til Politiken.

KU forventer, at andre fag vil blive voldsomt svækkede. I et indlæg i Berlingske skriver prorektor på KU Lykke Friis, at bacheloruddannelsen i tysk skal reducere antallet af optagne fra 67 til 15, fordi der kun bliver plads til 10 studerende på kandidatuddannelsen i dette fag.

Regeringen bruger misvisende arbejdsløshedstal

»Jeg startede underskriftindsamlingen fordi jeg nægtede at tro på, at der ikke var mere modstand mod ‘dimensioneringen’ blandt studerende og ansatte på danske universiteter, end den jeg kunne høre og fornemme i krogene,« siger Rasmus Elling.

»Underskriftindsamlingen vil vise, at vi ikke er så apatiske og afpolitiserede, som regeringen åbenbart tror vi er, når den tillader sig at angribe vores eksistensgrundlag på så kortsynet og centralistisk en facon.«

På hjemmesiden Skrivunder.net argumenterer Rasmus Elling også for, at regeringen fører politik ud fra misvisende ledighedstal.

Arbejdsløsheden for humanister er 6,1 procent, en smule under gennemsnitsledigheden for hele samfundet, men regeringen forholder sig kun til, at en del kandidater har en periode med ledighed, før de finder et job.

Den relativt lave arbejdsløshed for humanister er så meget desto mere bemærkelsesværdig, fordi der i de sidste mange år er blevet uddannet stadig flere af dem.

LÆS OGSÅ: Kommentar i Uniavisen fra dekan Ulf Hedetoft.

Udemokratisk ikke at lade universiteterne løse problemer selv

Danske Universiteter, rektorernes interesseorganisation, havde selv i løbet af 2014 arbejdet på en plan for at tilpasse antallet af studiepladser til arbejdsmarkedets behov. Rektorernes formand, Ralf Hemmingsen fra KU, har offentligt beklaget sig over, at universiteterne ikke selv fik en chance for at lave en mere skånsom model.

Politikere fra Venstre, Konservative og SF har efterfølgende kritiseret, at rektorerne tilsyneladende er blevet kørt ud på et sidespor.

Rasmus Elling betegner regeringens politik over for de videregående uddannelser som slet og ret ‘udemokratisk’.

»Vi vil vise at studerende, undervisere og forskere er politiske, ansvarlige og selvstændige mennesker, og ikke tal i et Excel-regneark,« skriver han. »Formålet med underskriftindsamlingen er at bremse uddannelsesministerens ‘dimensionering’ før den påfører det danske samfund uoprettelig skade.«

chz@adm.ku.dk