Ny uddannelsesminister elsker »Mad Men« og reformer

PORTRÆT – Universiteternes nye minister Sofie Carsten Nielsen kan lide tv-serier, Obama, EU og reformer.

Sofie Carsten Nielsen (R), ny uddannelsesminister, har gjort lynkarriere i det Radikale Venstre og kæmpet sig til tops på bare to år. Og så er hun med på beatet og fører politisk valgkamp fra Twitter, Facebook og sin blog.

Leverpostej og Mad Men

På bloggen vil uddannelsesministeren gerne afsløre, hvem der egentlig gemmer sig bag den politiske facade. I liste-manisk punktform røber Sofie Carsten Nielsen, ’hvem hun er’, og ’hvad hun elsker’.

Hun er for eksempel ret vild med hjemmelavet leverpostej og slapper gerne af med The Wire eller Mad Men på skærmen. Om sommeren vil hun helst slubre østers og høre høj musik.

I bogreolen i Nørrebrolejligheden, hvor hun bor med sin kæreste og parrets to sønner, står Virginia Woolf og Susanne Brøgger. Der findes formentlig også et eksemplar af De røde sko, en antologi om ligestillingens pæne facade – forlaget kalder det en ’samtidsgyser’ – som hun selv har ydet bidrag til.

En ægte europæer

Sofie Carsten Nielsen, der er født 24. maj 1975 i Birkerød, har en kandidatgrad i Statskundskab fra Københavns Universitet og en master i Europæisk Politik og Administration fra Europakollegiet i Brügge, Belgien.

Hendes mærkesager er ’job, vækst og konkurrenceevne’ og ’ flere europæere i Folketinget’.

Begejstringen for EU er afspejlet i hendes karrierevej, som har snoet sig forbi en post som radikal EU-ordfører, som politisk konsulent i Europa-Parlamentet, som medlem af hovedbestyrelsen i Europa-bevægelsen og som radikal spidskandidat til Europa-Parlamentet, en plads hun dog ikke fik.

En karriere i højeste gear

Man kan roligt sige, at Sofie Carsten Nielsens politiske karriere har kørt i højeste gear.

Hun blev folketingmedlem i 2011 og strøg direkte ind på posten som partiets ligestillingsordfører og ordfører for forskning, innovation og videregående uddannelse. Samme år trådte hun til som næstformand for ligestillingsudvalget og Det Radikale Venstres folketingsgruppe.

I 2012 fik hun et par ekstra fjer i hatten med en titel af finansordfører og formand for Folketingets finansudvalg. Samtidig overtog hun formandskabet i De Radikales folketingsgruppe fra Marianne Jelved.

Som formand for finansudvalget har hun på det seneste været travlt beskæftiget med at forsvare regeringens kritiserede salg af Dong-aktier til den amerikanske finansgigant Goldman Sachs.

Afslog tilbud om ministerpost i 2012

Det er første gang, Sofie Carsten Nielsen har sagt ja tak til en ministerpost, men det er ikke første gang, hun er blevet tilbudt en. Da forhenværende udviklingsminister, Christian Friis Bach, i november 2013 trak sig som følge af GGGI-skandalen, og ministerposten blev ledig, var De Radikales stjerneskud i søgelyset.

Men hun afslog tilbuddet, da hun gerne ville ’bundfælde sig som gruppeformand’, skriver Jyllands-Posten.

Reformer er vejen frem

Sofie Carstens Nielsens yndlingscitat stammer fra den amerikanske præsident, Barack Obama:

»Change will not come if we wait for some other person or some other time. We are the ones we’ve been waiting for. We are the change that we seek.«

Den nye uddannelsesminister tror ikke på, at forandring kommer af sig selv. Forandring kræver reformer:

»Min politiske vej går fremad. Den er fuld af reformer, fordi vi skal blive endnu dygtigere og klogere. Den går gennem det dejlige Danmark. Her skal vi bygge videre på vores styrker, og ikke være bange for alle de nye ting vi skal lære,« skriver Sofie Carsten Nielsen på sin blog, og tilføjer:

»Min politiske vej deler jeg med alle, der vil fremad. Det eneste, jeg er bange for, er at vi går baglæns eller helt i stå.«

Ingen opblødning af Hurtigere-Ud-Reform

Det kan næppe være gået hen over hovedet på Sofie Carsten Nielsen, at partifællen Morten Østergaard, som hun overtager uddannelsesministertronen fra, har gjort sig upopulær blandt mange studerende med Studiefremdriftsreformen.

De studerende skal dog ikke forvente, at den nye uddannelsesminister er parat til at bløde reformen op:

»Morten har taget nogle store kampe, og det giver ikke altid popularitet. Men jeg oplever ikke, at forholdet mellem de studerende og Uddannelsesministeriet har været dårligt. Der har bare været uenighed. Jeg vil gerne lytte, snakke og inddrage alle fremover, men det er ikke mit mål at blive populær,« sagde Sofie Carsten Nielsen, da hun overtog sit ministerium.

sofie.hansen@adm.ku.dk