Ny studenterblokade ryddet af politiet

AKTIVISME - Endnu en blokade af de studerende aktivister fra 'Et andet universitet' er blevet opløst af politiet.

Rundt regnet 45 studerende fra aktionsgruppen Et andet universitet, EAU, dannede en blokade om formiddagen fredag morgen den 28. november. Blokaden gjaldt en ‘lanceringskonference’ om Kvalitetsudvalgets rapport om de videregående uddannelser, der udkom den 24. november.

Mødedeltagerne kunne ikke komme frem til konferencen, der skulle begynde klokken 10.00 på Professionshøjskolen Metropol på Nørrebro. Vores udsendte, Adam Garff, rapporterer, at der tidligt efter konferencedeltagernes ankomst var ‘en søvnig betjent’ på stedet.

Og flere betjente blev tilkaldt. Klokken 10:13 tweetede Metropol-dekan Camilla Wang:

»Blokadestuderende v #kvaliudvalg konference på @PHMetropol får også kaffe mens vi venter på politiet«

De studerende bliver registreret

EUS’s talsmand Rasmus Madsen fortalte klokken cirka 11:00, at aktivisternes blokade blev opløst af politiet uden ‘tumult eller slagsmål’, og at politiet registrerede omtrent 14 studerende.

Københavns Politi oplyser til Uniavisen, at politiet ikke har en database eller lignende med navne på demonstranter. Og at det heller ikke ville være lovligt.

Men betjentene skriver navnene ned på de folk, de har ‘truffet’ til deres almindelige rapport om deres arbejde, i dette tilfælde rydningen af demonstrationen. Politiet siger, at det sker helt rutinemæssigt.

Et andet universitet

Blokaden den 28. november er den fjerde, som aktionsgruppen EAU har iværksat oven på regeringens fremdriftsreform og spareplaner for visse, især humanistiske, uddannelser – den såkaldte dimensionering.

Institut for Medier, Erkendelse og Formidling på Københavns Universitet Amager var blokeret af EAU i perioden fra den 19. til den 24. november, og også på Aarhus Universitet har der været blokader.

»Vi vil ikke lade os patronisere af ministeriet og lade dets teknokrater, bureaukrater, økonomer og andre håndlangere umyndiggøre os, for at diktere vort liv, vor fremtid, vor uddannelse,« skriver EAU i deres pressemeddelelse.

Læs den i sin helhed her

Den Politiken-tilknyttede meningsdanner Rune Engelbreth Larsen udtrykker desuden sympati for de studerendes projekt i dagens avis.

Rettelse 1/12: I den oprindelige artikel angav vi, at blokaden bestod af 15 studerende. Så mange studerende blev registreret af politiet, men blokaden bestod af i alt cirka 45 studerende.

gbg@adm.ku.dk