Ny overenskomst sikrer højere løn til universiteternes studentermedhjælpere

STUDIEJOB – Studentermedhjælpere skal have 3,51 procent mere i løn. Den nye overenskomst gælder dog kun en fjerdedel af de studenteransatte ved KU.

Studentermedhjælpere, hjælpelærere, studenterstudievejledere, undervisningsassistenter og præparatfremstillere kan se frem til en lønstigning.

Lønstigningen, der er på 3,51 procent frem til 2018, er en del af en ny overenskomst indgået mellem De Studenteransattes Landsforbund (SUL), Foreningen af Danske Lægestuderende (FADL) og Finansministeriet. Studenteransatte vil allerede mærke til lønstigningen den 1. april i år, hvor lønnen stiger med 0,45 procent.

Den nye overenskomst betyder også, at mandlige studentermedhjælpere fremover har ret til syvende barselsuge.

Svært at forhandle med Finansministeriet

Ifølge Kristoffer Glavind, formand for SUL, var det meget svært at få forslag igennem ved årets forhandlinger. SUL ønskede blandt andet en ny pensionsordning, idet de studenteransattes pension i dag ligger på 1,78 procent.

»Det er så lavt, at det hverken giver mening for de studerende eller for pensionskassen at have pengene stående. Pensionsordningen blev indført med en lav sats i 2008, men det var meningen, at den løbende skulle udbygges,« siger Kristoffer Glavind.

Et eftersyn af pensionsordningen er udsat til de næste overenskomstforhandlinger i 2018.

Et andet punkt på SULs dagsorden var en ændring i talspersonsordningen. På universiteterne har SUL ikke en tillidsrepræsentant, men en talsperson, og det er en betegnelse, der skaber forvirring.

»Det er paradoksalt, at Finansministeriet ikke var villige til at ændre betegnelsen, for vi var enige om, at ingen rigtigt forstår den. I SUL så vi helst, at lokale problemer blev løst ude på universiteterne, men når hverken studerende eller universitetsledelserne forstår talspersonsordningen, bliver vi nødt til at gå ind som fagforening, og det får problemerne til at gå i hårknude.«

Forhandlingerne førte dog til, at Styrelsen for Videregående Uddannelse har lovet at udbrede kendskabet til talspersonens funktioner på universiteterne.

»Vi havde et fint samarbejde med Finansministeriet, men at vi var kede af, at vi ikke kunne blive enige om flere ting,« siger Kristoffer Glavind.

Gælder ikke alle studenteransatte

Det er ikke alle KUs studenteransatte, der får glæde af den nye overenskomst. Overenskomsten får kun betydning for studerende ansat på SUL-vilkår.

I efteråret 2014 var 812 af Københavns Universitets 3.351 studentermedhjælpere ansat på en SUL-overenskomst. De øvrige 2.539 studenteransatte var ansat som kontorfunktionærer på HK-overenskomst. Det viser en opgørelse fra KU, som SUL har fået aktindsigt i.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Moderniseringsstyrelsen (Finansministeriet), SULs modpart i forhandlingerne, inden påske.

sofie.hansen@adm.ku.dk