Ny minister: Jeg har bestemt nogle tanker

MINISTERSKIFT - Det var en stor overraskelse for Charlotte Sahl-Madsen, da hun i går blev tilbudt stillingen som videnskabsminister. Men den neokonservative erhvervskvinde glæder sig til det nye arbejde

Helge Sanders afløser som Videnskabsminister bliver den konservative Charlotte Sahl-Madsen, som er formand for Danfoss Universe Fonden, som er stiftet for at gennemføre forskning og forskningsbaserede udviklingstiltag inden for læring, kreativitet og innovation.

Sahl-Madsen er et overraskende ministervalg, i hvert fald for de mange talende hoveder (Universitetsavisens inklusive), som i de seneste måneder har funderet over Helge Sanders ventede afgang og mulige afløser. Charlotte Sahl-Madsens navn optrådte ikke i dét spil.

»Det er et stort og vigtigt område, og jeg glæder mig til at arbejde inden for det. Jeg har bestemt nogle tanker, men dem vil jeg vende en ekstra gang, inden jeg fortæller om dem«, siger hun til jv.dk og påpeger, at hun hidtil har arbejdet med at øge forskeres formidling af deres viden og har et bredt netværk i forskningsverdenen.

Neokonservativ minister med erhvervspolitisk erfaring

Charlotte Sahl-Madsen siger desuden, at hun først fik tilbuddet om ministerposten i går, og at hun ikke havde de fjerneste forudanelser. Den nye minister er således neokonservativ i den forstand, at hun først i går aftes meldte sig ind i Det Konservative Folkeparti.

Charlotte Sahl-Madsens karriere er indtil nu forløbet i det erhvervspolitiske miljø. Hun har siddet i Økonomi- og Erhvervsministeriets ekspertgruppe om oplevelsesøkonomi og været medlem af bestyrelsen for samme ministeriums ‘innovationsenhed’.

Og så har hun, for år tilbage, lagt sine kræfter hos Lego med formandskaber for plastikklodsgigantens VisionLab og i virksomhedens R&D.

LÆS OGSÅ: portræt af Charlotte Sahl-Madsen hos Altinget.dk.

Københavns Universitets ledelse har ikke ønsket at kommentere Helge Sanders afgang og Charlotte Sahl-Madsens udnævnelse.