Nu skal vi pludselig ikke uddanne så mange

OPTAG –’En forhammer’ kalder rektorformand Ralf Hemmingsen en ny regeringsreform, der skal udelukke unge fra brødløse fag.

Ifølge regeringen er det udtryk for ansvarlighed, når en række uddannelser skal reducere deres optag af studerende med 30 procent.

»Vi kan og må aldrig igen acceptere så meget uddannelse til arbejdsløshed. Det ansvar skal både ministre, politikere og uddannelserne turde tage,« mener uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen.

Hendes ministerium dikterer nu, at der skal skæres 4.000 pladser på uddannelser hvis dimittender er mere end gennemsnitligt arbejdsløse. Det skal ske inden 2017. KU alene skal reducere med 614 studiepladser.

Listen af fag, der skal reducere optaget, omfatter antropologi, biologi, fremmedsprog og landskabsarkitektur. En bred vifte, altså.

Nye takter

Uddannelsesministeriets plan er også udtryk for en politisk kolbøtte.

I 2012 fik universiteterne en overhaling af politikerne, fordi de ikke ville eller kunne klemme flere studerende ind i auditorierne. Men efter at økonomerne i Produktivitetskommissionen i 2013 påpegede, at kandidater fra især humaniora er plaget af systematisk arbejdsløshed, er den politiske linje skiftet ud: Nu uddanner Danmark for mange forkert.

LÆS OGSÅ: Den politiske diskurs er vendt på en tallerken.

Universiteterne var forberedte på at skulle begrænse adgangen til visse fag. De havde i løbet af 2014 forberedt deres egen plan for, hvor og hvordan det skulle ske. Den plan er nu fejet af bordet, og det kritiserer KU-rektor og formand for Danske Universiteter Ralf Hemmingsen:

»Vi er enige med ministeren i diagnosen, men i stedet for at anvende skalpellen til indgrebet har regeringen valgt forhammeren. Det er ærgerligt, at vi ikke kan få ét år til at afprøve vores egen model.«

Lykke Friis vil have studerende, der prøver at arbejde

Også prorektor på KU Lykke Friis har kritiseret regeringens plan. I stedet for adgangsbegrænsning vil KU hellere have lov at tilbyde deltidsuddannelser til studerende med erhvervsarbejde og foreslår, at muligheden for at fortsætte på kandidatdelen bliver udvidet, så bachelorer kan smage på arbejdslivet, før de læser videre. Det er tiltag, der skal fremme studerendes tilknytning til arbejdsmarkedet og føre til, at de får job.

»Der er brug for at kunne kombinere relevant erhvervsarbejde med et deltidsstudie. Man bør også udvide retskravet til kandidatuddannelsen, så man kan prøve kræfter med arbejdsmarkedet og kvalificere sig i den rigtige retning. I dag skal man skynde sig videre, hvis man ikke skal miste den ret,« skriver Lykke Friis på nyheder.ku.dk.

Spareplan – med mindre antropologerne læser datalogi

4.000 studerende koster lavt anslået tæt på en halv milliard kroner om året (det laveste taxameter på 45.000 kroner og SU på 70.000 kroner), men uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen hævder, at den nye adgangsbegrænsning ikke en spareplan.

Det forudsætter dog, at de 4.000 personer, der ikke får mulighed for at komme ind på de uddannelser, de forventeligt ellers ville have valgt, alle studerer noget andet og mere arbejdsmarkedsrelevant. Hvis der ellers er plads til dem.

Regeringens nye plan indeholder ikke et diktat om, hvilke uddannelser, der skal absorbere de kommende års afviste ansøgere. Ministeriet forudsætter, at det vil ske af sig selv:

»At vi nu justerer på antallet af studiepladser betyder ikke, at færre skal tage en uddannelse. Vi har naturligvis stadig brug for masser af færdiguddannede inden for humaniora og samfundsvidenskab. Men vi er nødt til at finde en bedre balance, så optaget i de kommende år flytter sig i retning af uddannelser med bedre jobudsigter,« skriver Sofie Carsten Nielsen i en pressemeddelelse.

Erhvervsorganisation støtter regeringen

Universiteterne har reageret med bestyrtelse på regeringens plan, men andre steder får den ros. Interesseorganisationen Dansk Erhverv bakker regeringen op:

»Vi kan ikke være bekendt at lade de unge uddanne sig i blinde, når der reelt ikke er udsigt til et job i den anden ende. Derfor er det positivt, at regeringen nu tør lægge bånd på de uddannelser, der generelt fører til overledighed,« skriver Dansk Erhvervs uddannelses- og forskningspolitiske chef Mette Fjord Sørensen i en pressemeddelelse.

chz@adm.ku.dk