Nu skal du godkendes til at tjene mere end rektor

LØN – Københavns Universitet kan ikke længere udbetale en løn højere end rektor Ralf Hemmingsens, uden at det først er godkendt af ny komité med bestyrelsesformanden i spidsen.

Det kan koste Københavns Universitet (KU) dyrt at deltage i konkurrencen om at tiltrække de bedste forskere.

Faktisk kan de nye forskere ende med at tjene mere end universitetets førstemand rektor Ralf Hemmingsen, der får 147.933 kroner om måneden inklusiv pension.

Det fremgår af et notat præsenteret for universitetets bestyrelse:

»KU oplever i sjældne tilfælde, at en lønforhandling forudsætter et lønniveau der ligger uden for de standarder KU almindeligvis agerer inden for,« fremgår det af notatet.

»Det handler om ordentlighed«

Bestyrelsen har som konsekvens besluttet at nedsætte en lønkomité, der vurderer og godkender lønnen ved rekruttering af medarbejdere, hvis samlede løn overskrider rektors bruttoløn inklusiv pension.

Komitéen skal bestå af bestyrelsesformand Nils Strandberg Pedersen, formandens stedfortræder, samt ét af de to medlemmer af bestyrelsen, der er valgt af de videnskabelige medarbejdere ved KU.

Ifølge Nils Strandberg Pedersen handler det om ordentlighed og om at skabe klare linjer.

Han peger på, at store virksomheder har tilsvarende udvalg.

Må kunne konkurrere

Bestyrelsesformanden mener, at det i sjældne tilfælde kan være nødvendigt at tilbyde en løn, der er højere end den, de danske medarbejdere får.

»Topforskere kan tjene væsentligt mere på de store universiteter i udlandet, så KU står i en vanskelig konkurrencemæssig situation. Hvis vi vil have en stor international kapacitet, må vi være i stand til at kunne matche lønnen, men det er et sundt princip, at vi tager stilling til det i hver enkelt tilfælde,« siger Nils Strandberg Pedersen.

Deltidsansatte forskere får bedre timeløn end rektor

Uniavisen har fået aktindsigt i, hvilke forskere, der samlet tjener mere på KU end rektor, og svaret er ingen på nuværende tidspunkt.

Den højst lønnede fuldtidsansatte forsker på KU er i dag professor Charles Masamed Marcus, der tjener 138.806 kroner om måneden.

To forskere ville dog kunne opnå en løn højere end rektor, hvis de var ansat på KU på fuld tid.

Steven Alan Goldman, professor ved Center for Basic and Translational Neuroscience, der er ansat på halv tid, får 101.832 kroner om måneden. Han ville altså tjene 203.664 kroner månedligt, hvis der var tale om en fuldtidsstilling, lidt mere end den gennemsnitlige løn til to professorer og en lektor.

Matthias Mann, professor ved Proteomics Program, der er på KU en femtedel af sin arbejdstid, får tilsvarende cirka 36.955 kroner månedligt. Det svarer til 184.777 kroner om måneden, hvis det var en fuldtidsstilling.

clba@adm.ku.dk