Morten Østergaard kom på uventet besøg

MANIFESTATION - Uddannelsesminister Morten Østergaard overraskede med et uvarslet besøg til onsdagens demo på Frue Plads. Efter at KU udsendte forsonende pressemeddelelse, er rektor midlertidigt benådet af de studerende - og uddannelsesministeren gjort til superskurk.

KU’s rektor, Ralf Hemmingsen, udsendte tidligt onsdag morgen en pressemeddelelse om fremdriftsreformen. I den stod, at ledelsen foreløbigt har ‘parkeret forløbet’ og indbyder studerende til forhandling. KU har sat to upopulære tiltag på standby, det gælder kravet om at bestå 45 ECTS om året og beskæringen af orlov til studerende.

»Jeg synes, det er en kæmpe sejr. Det viser, at han har hørt os. Nu har rektor lyttet og forstået vores bekymringer – så mangler vi bare Morten Østergaard,« sagde Studenterrådets formand, Mie Sofie Andersen.

7.000 studerende er ikke til at overse

Manifestationen var oprindeligt rettet mod KU’s ledelse, men med ledelsens holdningsændring er bebrejdelserne nu sendt videre til uddannelsesministeren.

Prorektor Lykke Friis har tidligere bedt de studerende om at rette skytset mod Christiansborg. Tidligere på måneden udtrykte hun frustration over, at 79 studerende gatecrashede et møde i KU’s Uddannelsesstrategiske Råd.

»I skulle hellere stille jer ind foran Christiansborg,« sagde Lykke Friis.

Men når de studerende ikke vil komme til Christiansborg, må Christiansborg komme til de studerende. For 7.000 højtråbende studerende er ikke til at overse.

Derfor modtog Studenterrådets formand i dag et uventet opkald fra uddannelsesminister Morten Østergaard (R), som ønskede to minutters taletid på Frue Plads.

Minister står ved sine krav

»Morten Østergaard er kommet herhen for at stå skoleret!«

Sådan introducerede Studenterrådets konferencier uddannelsesministeren, mens et 7.000-mand stort hoppende kor sang »dem, der ikke hopper, de elsker Morten.«

Morten Østergaard ventede pænt i kulissen ved siden af en hoppende Studenterrådsformand.

»Jeg står ved, at vi stiller krav til jer,« sagde uddannelsesministeren indledningsvis. »Når I modtager SU og verdens bedste uddannelse, så kan vi også kræve, at I skal være fuldtidsstuderende. At være fuldtidsstuderende betyder også, at man automatisk tilmeldes eksaminer.«

Morten Østergaard forlod den improviserede scene på trappesatsen foran universitets hovedbygning med en gave fra de studerende: en pølse i pap og en rødmalet flyttekasse fyldt med 7.000 postkort, personligt underskrevet af de fremmødte.

På kortene havde de studerende beskrevet deres bekymringer for konsekvenserne af reformen. Postkortene var egentlig stilet til rektor, men efter onsdagens udmelding fra KU’s ledelse, er det tunge skyts nu rettet mod ministeren.

På Uniavisens Facebookside, kan man se, hvad ministeren gjorde med de mange kort fra de studerende.

sofie.hansen@adm.ku.dk