Politik

Mød spidskandidaten: Alexander Thorvaldsen fra Studenterrådet

UNIVALG15 - Mød Alexander Thorvaldsen - kandidat til de studerendes plads i KU's bestyrelse.

Hvorfor stiller du op?
Det gør jeg, for at repræsentere de studerende overfor de eksterne bestyrelsesmedlemmer og rektoratet. Mine år i Studenterrådet har også overbevist mig om, at jeg langt fra er færdig med mit arbejde med at rykke universitetet. Derfor stiller jeg mig ydmygt til tjeneste som kandidat til bestyrelsen.

Helt konkret vil jeg sikre, at vi holder fokus på kvalitet i undervisningen på trods af nedskæringer. Og når fremdriftsreformen lander på rektors bord, vil jeg kæmpe for, at KU fjerner tvangstilmelding og genindføre eftertilmeldingen. En stemme på mig er en af måderne, hvor man kan man vise ledelsen sin foragt for fremdriftsreformen. Som formand for studenterrådet har jeg det seneste år været i kontakt med en masse sindssygt seje studerende alle steder fra, som arbejder med alt fra små forbedringer til de helt store spørgsmål. Jeg vil gerne fortsætte deres arbejde ved at repræsentere dem ved forhandlingsbordet.

Studenterrådet har historisk siddet tung på studenterpladsen i bestyrelsen. Hvordan kan det være?
Jeg tror det simple svar er, at de studerende også finder ræson i én stor, demokratisk studenterorganisation. Hvor studerende står sammen med andre studerende for at få indflydelse på deres universitet. Modsætningen er vel en masse små partilister, der bekriger hinanden. Og så er Studenterrådet jo også familien af fagråd og faglige foreninger, som knokler for gode uddannelser hver eneste dag på året og ikke kun er flashy plakater den ene uge om året, hvor der er stemmer på spil.

Hvad vil du arbejde for i bestyrelsen?
Jeg vil gerne holde fokus på kvalitet i uddannelserne på trods af spareplanerne. Vi skal fortsat have produceret gode studiemiljøer og pladser til gruppearbejde på campuserne. Desuden skal vi stadig prioriterer feedback fra underviserne højt og have et tilsvarende højt niveau af forskerkontakt. Og så vil jeg gerne have virkeligheden ind i bestyrelseslokalet. Der kan måske være lidt langt fra en direktørstilling i Novo eller Mærsk til hverdagen på KU.

Uanset hvor jeg møder medstuderende, går en ting igen: Fremdriftsreformen forårsager ondt i maven og harmdirrende vrede. Vi er bekymrede for, om vores studieplaner nu kan lade sig gøre, eller om vi farer vild i regellabyrinten, inden vi er færdiguddannede. Lige så meget som vi hader reformen, ligeså ivrige er vi efter at luge ud i reformens regler. Vi skal overbevise rektor, resten af bestyrelsen og omverdenen om, at vi kan skabe gode studieforløb, som både sikrer mere kvalitet og som fremmer god gennemførsel. Helt uden fremdriftsreform.

Hvor mener du, KU kan spare penge?
Der findes administrationsopgaver, som er unødigt komplicerede. Jeg vil ikke sige, at det handler om at slanke administrationen, men der er store udfordringer med systemet KU. Det handler om at holde fokus på kerneopgaverne. Selvom bæltet bliver strammere, må vi ikke opgive vores ambition om et universitet i verdensklasse. Flere undervisningstimer må og skal prioriteres, hvor det halter. Mere kontakt og tid med undervisere skal stadig indfries. Bedre fysiske rammer og flere studiepladser må ikke glemmes, fordi økonomien er stram.

Hvad mener du, er den vigtigste prioritet for universitetets nye rektor?
At universitet har som det højeste formål at skabe en kultur, hvor alle er med til at udvikle miljøet og kulturen. Universitetet skabes af dem, som beboer det, og ikke kun af rektor. Derfor bliver den kommende rektors opgave at skabe og udvikle det mylder af liv, som universitetet består af.