Ministers ph.d.-afhandling er glødende varm

POLITIK – I kølvandet på Esben Lunde Larsens CV-skandale er interessen for ministerens ph.d.-afhandling steget markant. På en uge er den downloadet 427 gange.

Et par politisk stormfyldte uger har placeret forskning- og uddannelsesministerens afhandling fra 2012 på en førsteplads over de seneste syv dages mest downloadede KU-publikationer.

I den forgangne uge blev Esben Lunde af ForskerForum og Ekstra Bladet anklaget for at have fiflet med sin KU-uddannelse. På sit CV skrev ministeren, at han var cand.theol. fra Københavns Universitet (2001-2008), uden at nævne, at han kun havde taget en del af sin uddannelse ved KU.

I virkeligheden havde ministeren også været indskrevet ved det norske Misjonshøgskolen og taget kurser ved Dansk Bibel-Institut, hvis vedtægter bygger på en konservativ tolkning af kristendommen: »Bibelen er Guds ord, givet ved Helligåndens inspiration, fuldt troværdig og urokkelig«.

Meget tyder på, at det næppe er en fornyet grundtvigiansk interesse, der har givet afhandlingen sine mange klik. Statistikken viser nemlig, at afhandlingen de seneste år har ligget på et stabilt download-niveau på 10-30 om måneden.

I folketingsvalgkampen tidligere i år steg interessen for afhandlingen markant, og da Esben Lunde blev udnævnt som minister mangedobledes antallet af downloads. Og i oktober slog ‘cv-ministeren’, som Ekstra Bladet fik døbt ham, sin egen rekord, da hele 685 fandt vej til hans tekst om Grundtvigs syn på åndelig frihed. Men indtil videre tyder det dog på, at november bliver en rekord-måned for ministerens ph.d.-projekt.

Alkohol-artikel er på ukendt (for Uniavisen) vis landet i toppen

Interessen for alt Lunde Larsensk har dog ikke ændret på det faktum, at alkohol-forskeren Sidsel Eriksens tidskriftsartikel om kvinders forhold til alkohol er endnu mere efterspurgt end ministerens ph.d-projekt.

Sidsel Eriksens artikel udkom i 1999 og er stort set ikke blevet downloadet i flere år. Men af uvisse årsager er interessen de senere måneder eksploderet, og i oktober blev artiklen downloadet 2.039 gange – altså næsten tre gange så meget som Esben Lunde Larsens ph.d-projekt.

Uniavisen har prøvet at ringe til Sidsel Eriksen for at blive klogere på den massive interesse. Desværre var hun ikke tilgængelig. Kommunikationsmedarbejder Mads Christoffersen fra SAXO-instituttet har ingen idé om, hvor den nye interesse stammer fra.

Ham bekendt er artiklen ikke kommet på pensum hos de studerende, hvilket ellers til dels kunne forklare de mange downloads.

Listens nummer 3 og 5 af (Grundtvig-ekspert) Sune Auken m.fl. er en artikel fra en antologi og hele antologien. Hvis man valgte at sige, at det cirka er det samme, ville de med deres akkumulerede downloads dominere listen.

I faktaboksen i højre hjørne findes en liste over den seneste uges 5 mest downloade publikationer.

Rettelse: Ifølge artiklens første udgave handlede forskningen på plads 3 og 5 om Grundtvig, ligesom Esben Lunde Larsens afhandling. men det er ikke tilfældet.

arn@adm.ku.dk