Ministeren kræver flere svar i Penkowa-sagen

FORSKNINGSSNYD - Charlotte Sahl-Madsen er ikke tilfreds med, hvordan Københavns Universitet videre vil håndtere sagen om Milena Penkowa. Hun kræver flere svar i forbindelse med de påståede rotteforsøg, og at rektors og bestyrelsens håndtering af sagen også inddrages i undersøgelsen.

Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) kræver flere svar i forbindelse med undersøgelsen af Københavns Universitets (KU) håndtering af den såkaldte Penkowa-sag.

LÆS: Redegørelsen fra Københavns Universitet i Penkowa-sagen

Hun forventer, at Kammeradvokaten også undersøger, hvad universitetet gjorde for at tjekke, om det var korrekt, at Milena Penkowa havde fået foretaget rotteforsøg i Spanien, som hun påstod i forbindelse med sin doktordisputats.

Det er for nylig kommet frem, at forsøgene sandsynligvis aldrig har fundet sted, så KU har anmeldt hende for dokumentfalsk og bedrageri.

»Alle har en interesse i, at vi får belyst denne sag, så der ikke bagefter står ubesvarede spørgsmål. Jeg har imidlertid ikke fundet Københavns Universitets beskrivelse af, hvordan de vil håndtere det videre forløb dækkende. I brevet til Københavns Universitet er der derfor tilføjet nogle yderligere forhold, som jeg forventer, er fuldt oplyst i den samlede redegørelse. Jeg ser meget frem til at modtage redegørelsen i slutning af marts, så vi kan komme til bunds i sagen,« skriver Charlotte Sahl-Madsen i en pressemeddelelse.

Internationalt udvalg

Ministeren ønsker ligeledes, at rektors og bestyrelsens håndtering af sagen inddrages i redegørelsen.

Charlotte Sahl-Madsen noterer til gengæld med tilfredshed, at KU har rådført sig med Det Frie Forskningsråd med henblik på at tilrettelægge en faglig proces, hvor Milena Penkowas forskning undersøges.

Charlotte Sahl-Madsen skriver i sit svar til KU, at hun forventer, at Det Frie Forskningsråd vil anbefale en undersøgelse af et internationalt fagkyndigt udvalg, og at dets rådgivning vil blive fulgt af universitetet.

Spørgsmål om rotter

Ministeriet forventer, at Kammeradvokatens redegørelse indeholder dokumentation for følgende forhold:

Hvem forestod Københavns Universitets undersøgelse af, hvor mange rotteforsøg der samlet set var lavet og i givet fald hvor?

Hvilke undersøgelser foretog Københavns Universitet af oplysningerne om antallet af rotteforsøg, og hvilke selvstændige sagsbehandlingsskridt tog Københavns Universitet til at få sagen oplyst, jf. det forvaltningsretlige officialprincip?

Af Politiken den 5. februar 2011 fremgår det, at rektor den 18. januar 2011 oplyste, at universitetet i sin kontrol af Milena Penkowas rotteforsøg havde haft kontakt både til forskeren i Spanien og det private laboratorium i Spanien, der havde udført forsøgene. Ministeriet skal anmode om, at telefonnotaterne fra
disse samtaler og eventuelle telefonnotater fra andre samtaler, der er indgået i undersøgelsen af eventuelle rotteforsøg, indgår i redegørelsen, jf. offentlighedslovens § 6, stk. 1.

Konklusionerne på Københavns Universitets undersøgelse på antallet af rotteforsøg, samt oplysning om hvorpå disse konklusioner er bygget, indgår i redegørelsen.

clba@adm.ku.dk

Bliv opdateret med nyheder om Københavns Universitet i Universitetsavisens nyhedsbrev.