Politik

Masser af SU-protester på KU

MODSTAND – Den kommende uge står i SU-reformens tegn på Københavns Universitet. Forud for SU-debatten med Morten Østergaard indkalder studenterpolitikere på fem fakulteter til stormøder om de bebudede besparelser. Frustrationen er massiv, lyder det fra Studenterrådet.

Onsdag den 20. februar har uddannelsesminister Morten Østergaard inviteret til SU-debat på Københavns Universitet. Og meget tyder på, at han vil blive mødt af velforberedte og stærkt kritiske studerende.

For dagen inden, tirsdag den 19. februar, har universitetets studenterpolitikere inviteret til SU-stormøder på en række af KU’s fakulteter. Og tonen er yderst kritisk over for de varslede besparelser: »Det vil vi ikke være med til,« hedder det for eksempel kort og kontant i invitationen til mødet på Teologisk Fakultet.

Der vil være stormøder på i alt fem fakulteter – Science, Samf, Sund, Hum og, som nævnt, Teo.

Folk er frustrerede

Hos Studenterrådet er man begejstret over den megen aktivitet. »Jeg ved ikke, hvornår der sidst har været så meget under opsejling, som der er lige nu,« siger Studenterrådets formand, Gwen Gruner-Widding.

»Folk er frustrerede over, at alle de pæne ord om investering i uddannelse kun var varm luft. Jeg tror, det er derfor, der sker så meget, og jeg tror, Morten Østergaard sveder igennem skjorten for tiden.«

Mængden af ministersved kan vise sig at blive tæt forbundet med resultatet af de studerendes SU-møder. For her bliver et centralt emne, hvordan KU’erne skal forholde sig og lade deres frustration komme til udtryk. På Sund lyder opfordringen således:

»Kom og bliv opdateret på situationen og vær med til at diskutere, om Sund skal tage handling og stå sammen om vores utilfredshed!«

Nicklas.lund@adm.ku.dk