Mangelfuld vejledning om praktikophold fik hårde konsekvenser

MISLEDT – På grund af en fejl i KU's studievejledning blev en 26-årig engelskstuderende og mor nødt til at tage to ekstra fag oven i en 37 timers praktikarbejdsuge.

Tania Havris Lind, 26, havde ikke stress i de år, hun læste til bachelor i Engelsk på Københavns Universitet på Amager (KUA). »Slet ikke,« siger hun, der holder af at arbejde under ordnede forhold.

Hun er også mor til Norr på halvandet år, så hun er vant til at planlægge sin tid. Derfor kom det som en ubehagelig overraskelse, da hun på kandidatuddannelsens første semester i Engelsk fra september 2014 endte med at skulle klare både et praktikophold på fuld tid og gennemføre to fag på universitetet, selv om hun havde læst og fulgt studievejledningen på universitetets hjemmeside.

LÆS OGSÅ: Studienævn vil se på procedurer for praktikvejledning

»Jeg fik pludselig en 50 timers arbejdsuge. Jeg er blevet stresset som aldrig før i mit liv, og Norr er blevet passet alt, alt for meget af for mange babysittere i det her efterår,« siger Tania om konsekvenserne af det, hun opfatter som mangelfuld vejledning fra KUA om sit praktikophold.

Ingen advarede hende om udfordringerne

Studieordningen for Engelsk kræver, at man skal være studieaktiv med 30 ECTS-point per semester. Dem regnede Tania med at få for sit fuldtidspraktikophold, og ifølge KUAs egen hjemmeside blev det også beskrevet som en mulighed at få fuld merit for opholdet. KUAs Guide til studievalg og optagelse oplyste, at praktikophold kunne tælle ’enten som 15 eller 30 ECTS’ (ved besøg på hjemmesiden mandag 16. juni 2014).

Tania antog, at hun ikke kunne få mindre end 30 ECTS, når hendes nye praktikjob kørte på fuld tid, for hvordan skulle hun rent praktisk kunne følge kurser på universitetet samtidig med praktikopholdet. Hun kunne jo ikke være to steder på én gang?

»Der var heller ingen fra KUA, der advarede mig om, at der kunne opstå et problem med at ende som ’overtids-studerende’, bare fordi man ville i praktik,« siger Tania.

Unfair – KU rettede i studievejledningen

Hun tog et screendump af vejledningen om praktikken fra KUAs hjemmeside, printede den ud og sendte den af sted 16. juni sammen med sin dispensationsansøgning til studienævnet for Engerom (Engelsk, Germansk og Romansk) for at være sikker på at få 30 ECTS for sit praktikophold, så hun kunne gå på første semester i praktikken under ordnede forhold.

Onsdag 9. juli fik hun svar fra studienævnet: Det var et afslag. Det er nemlig slet ikke muligt at få mere end 15 ECTS for sit praktikophold ifølge studieordningen for Engelsk, stod der.

Derefter opdagede Tania, at beskrivelsen på KUAs hjemmeside også var blevet ændret til, at et praktikophold kun kunne give 15 ECTS. Muligheden med de 30 ECTS var fjernet. Hun følte, det var unfair bare at rette i vejledningen i stedet for at stå ved det og indrømme, at man havde vejledt forkert.

Savner trin-for-trin studievejledning

»Jeg savner i min studievejledning, at der er en ’sådan-her-gør-du-trin-for-trin-vejledning’. Der stod ganske vist lidt på hjemmesiden for Engelsk, men der var ret mange ting, der ikke stod dér. Der stod fx ikke engang, at jeg skulle have min forhåndsgodkendelse fra instituttet og ikke fra studienævnet, og at der skulle være en underviser tilknyttet mit praktikophold,« siger Tania.

Tirsdag 26. august modtog hun en mail fra sin AC-vejleder på instituttet, hvori der stod:

»Kære Tania. Din praktikaftale er blevet forhåndsgodkendt af mig (på vegne af studienævnet), så du skal ikke gøre andet end at starte på opholdet og sørge for at få tilmeldt dig eksamen«.

Tania havde ellers i begyndelsen af august først sendt forhåndsgodkendelsen til Engeroms studienævn i stedet for til sin AC-vejleder, for hun vidste ikke bedre.

Den 1. september begyndte Tania så i sit praktikophold – men med lidt blandede følelser om den vejledning, hun havde modtaget. Hun synes dog selv, at hun havde læst og opsøgt al den information, der var at finde. Alligevel havde hun huller i sin viden.

Medstuderende: Praktik er uattraktiv

Det endte med, at Tania var tvunget til at tage to fag på Engelsk, der hver giver 7,5 ECTS, samtidig med at hun var i praktik, for at opnå de i alt krævede 30 ECTS ifølge studieordningen for Engelsk.

»Jeg føler, at studievejledningen ikke var tilstrækkelig, og jeg kan ikke se, hvordan andre kan klare et fuldtidspraktikophold og to fag på Engelsk samtidig,« siger hun og tilføjer, at det er en opfattelse, hun ikke er ene om at have.

»Mine medstuderende på Engelsk har sagt til mig, at de synes, et praktikophold både er uattraktivt på grund af ’umulige rammer’ at gennemføre praktikken under og mangelfuld vejledning,« siger Tania.

Ender nok med at komme 7,5 ECTS bagud

Hun blev ellers efter eget udsagn ‘helt vildt glad’, da hun skrev kontrakt med sit praktiksted, kommunikations- og PR-firmaet Essencius, den 12. juni 2014, og i dag vil hun heller ikke undvære sit praktikophold.

»I praktikken lærer man at kunne tingene udenad. Der er ikke tid til at sidde og slå op i en bog og først læse noget teori, inden man gør noget. Man lærer på rygmarven, hvad der er vigtigt,« siger Tania, og fortsætter:

»Så kan det bare ikke være rigtigt, at jeg nu har adskillige stresstegn, og jeg regner med ikke at gennemføre det ene af de to fag på Engelsk på første semester. Dermed kommer jeg til at mangle 7,5 ECTS. Situationen er også uretfærdig over for mine undervisere på KUA, hvor jeg møder stresset frem og er dårligt forberedt og træt på grund af den her situation.«

Forløbet omkring Tania Havris Linds praktikerfaringer er forelagt Engeroms studienævns formand, Jørgen Staun, og for hendes AC-vejleder, Anna Vestergård Jacobsen. Uniavisen.dk følger op med en artikel med deres kommentarer til og opfattelse af sagen.

anfj@adm.ku.dk