Maersk Oils direktør valgt ind i KU’s bestyrelse

VAGTSKIFTE - KU’s bestyrelse har udpeget Maersk Oils topchef Jakob Thomasen som nyt bestyrelsesmedlem. Udnævnelsen møder kritik fra en viceinstitutleder, som mener, at den går imod KU’s bæredygtige profil. Bestyrelsesformand Nils Strandberg forsvarer valget.

Det er en chef med flere forbindelser til KU, der træder ind i universitetets bestyrelse den 1. januar i stedet for den nuværende næstformand, Peter Gæmelke.

Jakob Thomasen er cand.scient. i geologi fra Københavns Universitet. Han har arbejdet i Mærsk siden 1987 og har de sidste seks år siddet som administrerende direktør i Maersk Oil.

»Vi har med Jakob Thomasen fået en person med de helt rette kompetencer,« siger bestyrelsesformand Nils Strandberg Pedersen til KUnet.dk. »Jakob Thomasen kommer fra en forskningstung og international del af erhvervslivet, og har gennem de seneste seks år som CEO for Maersk Oil betydelig erfaring med ledelse i en stor organisation med mange interessenter. Jeg og den øvrige bestyrelse ser meget frem til samarbejdet.«

Kritik af bestyrelsens valg

Jakob Thomasens har i en årrække været tilknyttet rektoratets rådgiverpanel, der består af 25 eksterne medlemmer – typisk direktører og vicedirektører – som »inspirerer og styrker universitetets arbejde med at identificere og erkende problemstillinger, kommer med input til KU’s strategiske arbejde og bidrager med personlige erfaringer og idéer.«

Thomasens firma, Maersk Oil, indgik i samme periode – i 2011 – et femårigt samarbejde med KU’s Institut for Geografi og Geologi, som ifølge en pressemeddelelse dengang skulle »forbedre forståelsen af kalkreservoirerne i den danske del af Nordsøen.« Maersk Oil, Shell og Chevron støttede samarbejdet med 13,5 millioner kroner.

»Hvis KU virkelig vil være et bæredygtigt universitet, og ikke bare et, der ved festlige lejligheder forgrønner sine udtalelser, så er dette et rent ud sagt dumt signal.« – Bo Fritzbøger, viceinstitutleder

Netop udnævnelsen af en direktør fra olie- og gasindustrien bliver mødt med kritik. Københavns Universitet har gennem de senere år markedsført sig som et bæredygtigt universitet med blandt andet klimakonferencer, Grøn Campus-satningen og Green Lighthouse-byggeriet, og i en kommentar til artiklen på KUnet spørger viceinsititutleder Bo Fritzbøger fra SAXO-instituttet:

»Gad vide hvad det dog er, bestyrelsen gerne vil udtrykke med sit valg af private kapitalinteresser og engagement i fossile brændsler?«

I en mail til Uniavisen uddyber Bo Fritzbøger sin kritik:

»Jeg mener, at det forskningstunge, private erhvervsliv er godt repræsenteret i KU’s bestyrelse også efter 31/12, og at den person, som bestyrelsen efterspurgte med sin profilbeskrivelse fra marts måned, derfor langt hellere burde være en vægtig universitetsforsker med budget- og ledelseserfaring, indsigt i det ikke altid uproblematiske samarbejde mellem universiteter og erhvervsliv og måske ovenikøbet med merit inden for forskning i universiteter og andre vidensinstitutioner (som genstand).

Nu har vi blot fået endnu en fremtrædende erhvervsmand (nå ja, mand). Jeg kan sagtens se, at for eksempel medicinalindustrien kan pege samfundsmæssigt fremad, men olie og gas? Hvis KU virkelig vil være et bæredygtigt universitet, og ikke bare et, der ved festlige lejligheder forgrønner sine udtalelser, så er dette et rent ud sagt dumt signal.«

»Jeg mener iøvrigt ikke, man skal give karakterer til forskellige sektorer i samfundet eller for den sags skyld dømme folk inde eller ude alene på det grundlag. Det er de personlige kvalifikationer, der tæller.« – Nils Strandberg Pedersen, bestyrelsesformand for KU

»Det er de personlige kvalifikationer, der tæller«

Over for Uniavisen forsvarer bestyrelsesformand Nils Strandberg Pedersen valget af Jakob Thomasen.

»Jakob Thomasen er valgt på sine personlige kvalifikationer – som meget præcist matcher de kriterier, bestyrelsen havde opstillet. Desuden har han vist et stærkt commitment til KU, blandt andet gennem sit engagement i rektoratets Rådgivningspanel igennem en længere årrække. Og så er Thomasen selv uddannet cand.scient fra KU. Generelt skal de eksterne medlemmer af bestyrelsen supplere de internt valgte (2 STUD, 2 VIP, 1 TAP) og de eksterne medlemmer skal komme fra forskellige dele af det omgivende samfund, som universitetet interagerer med og afsætter kandidater til,« skriver Nils Strandberg Pedersen i en e-mail, der fortsætter:

Den kommende formand?

Som Uniavisen tidligere har beskrevet har valget af det nye bestyrelsesmedlem en særlig betydning denne gang.

De eksterne medlemmer er i overvægt – og da de øvrige eksterne medlemmer alle begynder deres anden og sidste periode til årsskiftet, er der god chance for, at Jakob Thomasen skal erstatte Nils Strandberg Pedersen, når han går af som formand i 2017.

dennis.christiansen@adm.ku.dk