KU's planer om begrænset orlov og tvungne ECTS udsat

FREMDRIFTSREFORMEN - Presset fra de studerende, og manglen på støtte fra ministeren, ser ud til at have virket. Nu vil KU foreløbig droppe planerne om stort set at afskaffe orlov for studerende samt kravet om at bestå mindst 45 ECTS per år.

Det er svært at finde fans af fremdriftsreformen på Københavns Universitet (KU). Flertallet af de studerende hader den, og de ansatte aner ikke, hvordan de skal bære sig ad med at gennemføre den med it-systemer, der ikke er gearede til de nye krav, og sagsmapper, der allerede mange steder er godt fyldte med dispensationsønsker og besværlige meritansøgninger.

Ledelsen har bedt uddannelsesminister Morten Østergaard (R) om dels at udsætte sine planer, dels at få færdigskrevet de bekendtgørelser, der forklarer universiteterne, hvad de skal gøre for at presse de studerende. Selv om dele af reformen træder i kraft allerede i 2014, er bekendtgørelserne nemlig ikke klar.

KU’s ledelse har forsøgt at strikke en model sammen, så ministeren får sine hurtige studerende, og universitetet ikke risikerer at miste 345 millioner kroner årligt i form af tilskud, der udbetales, når de studerende overholder tidsplanerne.

Aben landede hos Ralf

KU’s model, som blev skrevet i et udvalg, hvor de studerende har repræsentanter, men uden de studerendes input, vakte vilde protester, da den blev lækket midt i november.

Protesterne har haft KU’s ledelse som mål, selv om prorektor Lykke Friis allerede fra begyndelsen opfordrede de studerende til at rette skytset mod politikerne, der vedtog reformen, i stedet.

Den øverste ansvarlige, uddannelsesminister Morten Østergaard, har til gengæld foreslået de studerende at brokke sig til deres ledelse i stedet, og det ser nu ud til, at ministeren vinder kampen om, hvem der får aben.

Tirsdag den 26. november gik han så vidt som til at sige, at KU’s plan for at gennemføre ministeriets plan er ulovlig, nærmere bestemt KU’s planlagte krav om, at de studerende skal bestå mindst 45 ECTS-point om året.

Det er »efter vores umiddelbare vurdering ikke foreneligt med universitetsloven og de uddannelsesregler, der gælder,« sagde han til Berlingske.

Forhandlinger under demo

Onsdag den 27. november har de studerende iværksat en omfattende demonstration og blokeret store dele af Københavns Universitet, og tidligt på morgenen har rektor pludselig indbudt dem til forhandlinger.

Samtidig trækker KU-ledelsen det upopulære forslag om 45 beståede årlige ECTS tilbage – for en stund – det samme gælder en plan om stærkt at begrænse de studerendes ret til orlov.

»Men vi holder skarpt øje med studietiden og vedtager nye initiativer, hvis Københavns Universitet ikke er på ret kurs i 2015,« advarer rektor Ralf Hemmingsen i sin pressemeddelelse.

Uniavisen følger dagens demonstration her på sitet og på Facebook.
chz@adm.ku.dk