KU: Vi vil være tvunget til at skære 1.200 BA-pladser til næste år

NEDSKÆRINGER - KU meddeler, at de vil være tvunget til at skære 1.200 pladser på bacheloruddannelserne allerede til næste år, hvis de skal leve op til regeringens nedskæringer på kandidaten. Venstre kræver en forklaring fra ministeren.

Regeringens nedskæringer på de videregående uddannelser er langt mere omfattende end først antaget, skriver KU i en pressemeddelelse.

Det såkaldte dimensioneringsudspil kræver, at KU fjerner godt 600 pladser på kandidaten i 2017. Men for at leve op til det krav, vil KU være nødt til at reducere optaget på bacheloruddannelserne allerede til næste år – og det, så det kan mærkes:

»Her skal der skæres dobbelt så mange på bachelorniveau, som ministeriet har udmeldt på kandidatniveau. Det bliver et nåleøje at komme ind på mange uddannelser,» skriver prorektor Lykke Friis.

Ifølge KU’s beregninger vil universitetet skulle reducere med omkring 1.200 pladser på bacheloruddannelserne i 2015. Det svarer til mere end hver tredje studieplads på de ramte uddannelser.

KU har endnu ikke offentliggjort, hvordan man er nået frem til tallet 1.200, men Uniavisen har bedt om tallene.

Venstre vil dykke ned i ministerens tal

Syddansk Universitet har ligesom KU meddelt, at de vil være nødt til at skære langt flere pladser på bacheloruddannelserne end på kandidatniveau for at leve op til regeringens mål.

De udmeldinger får nu Venstre til at kræve en forklaring fra ministeren:

»Det grundlæggende problem er uklarheden om de tal, som ministeren har rejst med, og som tilsyneladende ikke holder. Både Københavns Universitet og Syddansk Universitet har meldt nogle tal ud for nedskæringer, der er langt højere end det, ministeren har sagt. Vi har brug for at få klarhed over de tal, ministeren bruger i sin model,« siger Esben Lunde Larsen til BT.

Som Uniavisen og University Post har beskrevet, betyder regeringens indgreb samtidig, at KU de kommende år ikke vil kunne få plads til internationale studerende på flere af de uddannelser, hvortil adgangen skal begrænses. Også det bekymrer Venstre.

»Når der kommer loft over optaget på kandidatniveau, så kan der ikke komme internationale studerende ind på vores uddannelser, og det er et kæmpe problem, når ministeren samtidig har forpligtet universiteterne til at øge internationaliseringen,« siger Esben Lunde Larsen til BT.

dennis.christiansen@adm.ku.dk