KU: Venstres fremdriftsudspil er som et mislykket besøg hos tandlægen

FREMDRIFTSREFORMEN – Venstre vil fjerne tvangsmerit og -tilmelding, men universiteterne skal stadig forkorte studiegennemførelselstiden, eller de får en milliard kroner i ’bøde’. Fjern ikke reformen halvt, lyder bønnen fra Københavns Universitet.

Venstre, et af partierne bag den stærkt kritiserede fremdriftsreform, vil nu lave dele af reformen om.

Universiteterne skal sættes fri til selv at sikre, at deres studerende kommer hurtigere igennem studierne, fremgår det af et nyt udspil.

»Man må konstatere, at fremdriftsreformen har skabt en massiv spændetrøje – både om den enkelte studerende og universiteterne. Den har skabt masser af bureaukrati. Antallet af reeksaminationer er eksploderet, og studerende møder ikke op til eksamen«, siger Venstres formand Lars Løkke Rasmussen til Politiken.

De unge skal derfor ikke tvangstilmeldes fag og eksamener, som det sker i dag, og tvangsmerit fra tidligere uddannelser fjernes – men Venstre vil ikke ændre på kravet om, at de studerende skal hurtigere igennem uddannelsen. Fremdriften skal nås, og den økonomiske aftale overholdes.

Bøde består

Københavns Universitet (KU) risikerer med andre ord stadig at miste op til 345 millioner kroner årligt i bevillinger fra 2020, hvis de studerende ikke bliver hurtigere færdige.

’Bøden’ til universiteterne kan løbe op i samlet en milliard kroner, hvilket får KU´s rektor Ralf Hemmingsen til at opfordre politikerne til ikke at fjerne reformen halvt.

»Hvis en regning på en milliard havner på universiteterne, vil det blot ramme uddannelseskvaliteten og studiemiljøet,« siger han.

Jasper Steen Winkel, vicedirektør for kommunikation på KU sammenligner Venstres udspil med en mislykket tur til tandlægen.

»Det vil være som at gå til tandlægen med en dårlig tand – og så kun få boret den gamle plombe ud uden at få bygget tanden op. I sidste ende bliver tandpinen bare værre,« siger han.

Med andre ord mister universiteterne de styringsredskaber, som skal få de studerende hurtigere igennem, når tvangsmeritten og tvangstilmeldingen forsvinder, men kravet og den økonomiske straf er der stadig.

Håbløst dilemma

Også Yasmin Davali, formand for Danske Studerende Fællesråd (DSF) er bekymret for, at »aben bare sendes videre til universiteterne«.

Hun frygter, at universiteterne ikke kan gøre andet end at gennemføre en række stramninger alligevel for at undgå at blive straffet økonomisk.

»Universiteterne kommer til at stå i et håbløst dilemma mellem at indføre rigide regler, der skal få de studerende hurtigere igennem med tvang, eller få færre penge til at lave uddannelser af høj kvalitet,« siger Yasmin Davali.

Hun tilføjer, at nogle af de redskaber universiteterne har tilbage er at begrænse mulighederne for at tage orlov eller forkorte perioden, der er afsat til at skrive det afsluttende speciale.

Sender regning til universiteterne

Den nuværende uddannelsesminister, Sofie Carsten Nielsen (R), har allerede lagt op til at revidere reformen til næste år.

Hun undrer sig derfor over Venstres udspil.

»Jeg har jo lavet en aftale med alle de videregående uddannelsesinstitutioner for et par måneder siden, hvor vi aftalte, at vi skal sætte os ned og se reformen igennem – også for uhensigtsmæssigheder. Så på den måde synes jeg egentlig, at de sparker en åben dør ind,« siger Sofie Carsten Nielsen.

Venstre siger, at med udspillet vil de give magten tilbage til universiteterne og de studerende, men ministeren mener, at de i virkeligheden løber fra ansvaret – og ikke mindst regningen.

»Som jeg hører det, så lyder det, som om de bare vil sende regningen til universiteterne som en direkte faktura,« siger hun.

clba@adm.ku.dk