KU udfaser samarbejde med Vestbreds-sikkerhedsfirma

ØKONOMISK ANSVAR - Københavns Universitet nedtrapper samarbejde med udskældt sikkerhedsfirma, der leverer ydelser til israelske bosættelser og fængsler. Nedtrapningen sker dog for at spare penge.

Som man kunne læse her i Universitetsavisen for nylig, er verdens største sikkerhedsfirma G4S tilbage på den besatte Vestbred, hvorfra firmaet trak sig ud i 2002 efter kritik fra menneskerettighedseksperter.

Flere danske universiteter, heriblandt Københavns Universitet, køber ydelser af G4S, og organisationen Ansvarligt Universitet vil nu have universiteterne til at boykotte det danskbaserede sikkerhedsfirma.

Københavns Universitetet er imidlertid allerede i færd med at udfase samarbejdet med G4S. Det sker dog ikke af etiske eller politiske hensyn, men af økonomiske.

G4S servicerer stadig

KU har tidligere samarbejdet med G4S om vagtrunderinger, etablering af adgangskontrolanlæg og alarmanlæg. Disse opgaver er blevet udbudt gennem licitationer, som G4S har vundet.

Den samlede vagtordning på KU blev udbudt i offentlig licitation i slutningen af 2009, og blev vundet af firmaet CD Sikkerhedsservice for en fireårig periode. Firmaet overtager opgaverne i takt med, at kontrakterne med G4S udløber, hvilket den sidste gør 31. december i år.

G4S ejer dog fortsat flere af adgangskontrol- og alarmanlæggene på KU, særligt på City Campus og CSS i Indre By, som de ser tilser og servicerer, når det er nødvendigt. Ifølge Carsten Thinggard, teknisk direktør i Campus Plan & Byg, vurderer KU løbende, om en løsning, hvor universitetet selv ejer og servicerer disse anlæg, er økonomisk rentabel.

Ingen etisk stillingtagen

Ansvarligt Universitet vil have universiteterne til at boykotte G4S på grund af firmaets levering af bevæbnede vagter til ulovlige bosættelser på Vestbredden, udstyr til israelske fængsler, hvor der er dokumenteret tortur og lignende.

Det har imidlertid ikke været muligt at få Københavns Universitet til at tage stilling til det etiske og politiske aspekt i brugen af G4S.

»Samarbejdet vil fortsætte som beskrevet, og dette er baseret på, at vi som statslig institution er underlagt de statsregler, der gælder for området. Disse regler vil vi naturligvis fortsat følge, og vi har ikke modtaget meldinger om ændringer af reglerne fra hverken ministerium eller styrelse, men vi vil selvsagt være opmærksomme på dette,« skriver teknisk direktør Carsten Thinggaard i en mail.

ser@adm.ku.dk